Estatuts de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori COMUNIDAD VALENCIANA
DECRET 52/2021, de 9 d’abril, del Consell, d’aprovació dels estatuts de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori.
Estos Documentos, con los que puedan modificar o les acompañan, se ha incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:
(DOGV de 27.04.2021)
Índex
Capítol I. Naturalesa i funcions de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Article 1. Naturalesa jurídica i àmbit competencial
Article 2. Seu
Article 3. Denominació
Article 4. Funcions
Capítol II. Adhesió dels municipis a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Article 5. Objecte de l’acord d’adhesió
Article 6. Obligacions dels municipis adherits
Article 7. Efectes de l’adhesió
Article 8. Procediment d’adhesió i vigència dels acords
Article 9. Extinció de l’acord d’adhesió
Capítol III. Organització de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Secció primera. Òrgans directius
Article 10. Òrgans directius
Article 11. El Consell de Direcció
Article 12. Funcions del Consell de Direcció
Article 13. Funcions de la Presidència del Consell de Direcció
Article 14. La Secretaria del Consell de Direcció
Article 15. Règim de funcionament del Consell de Direcció
Article 16. La Direcció Gerència
Article 17. Funcions de la Direcció Gerència
Secció segona. Estructura administrativa
Article 18. Estructura administrativa
Article 19. El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa
Article 20. El Servei de Personal, Gestió econòmica i pressupostària i de Recaptació
Article 21. El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística
Capítol IV. Planificació i programació de les activitats
Article 22. Pla plurianual de gestió
Article 23. Programa anual d’actuació
Capítol V. Règim jurídic i econòmic financer
Article 24. Règim jurídic
Article 25. Resolucions i actes administratius i règim d’impugnació
Article 26. Contractació
Article 27. Personal i mitjans materials
Article 28. Finançament
Article 29. Règim economicofinancer
Article 30. Règim patrimonial
Article 31. Competència sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Posada en funcionament de l’Agència
Segona. Igualtat de gènere
Tercera. Exclusió de l’àmbit d’aplicació del Decret 176/2014, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Assumpció temporal de competències
Segona. Expedients incoats pels ajuntaments abans de l’acord d’adhesió
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament normatiu
Segona. Entrada en vigor
ANNEX. Model d’acord d’adhesió a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
La disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, va preveure la creació d’una agència de protecció del territori. Un decret havia de crear l’Agència i determinar-ne l’organització i el funcionament. Finalment, és la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, mitjançant la incorporació de la disposició addicional tretzena (modificada per la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat) la que crea l’Agència Valenciana de Protecció del Territori. Aquesta disposició regula el règim jurídic d’aquest organisme i remet a un reglament el seu desplegament.
L’Agència és un organisme autònom de la Generalitat que exercirà, en el cas dels municipis que s’hi adherisquen, les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística en el cas de la comissió d’infraccions greus i molt greus en tot el sòl no urbanitzable, incloent-hi les potestats d’inspecció, de restauració de la legalitat urbanística i la sancionadora.
Amb caràcter general, l’article 268 de la Llei 5/2014 regula l’exercici de les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística, en el cas de la comissió d’infraccions greus i molt greus en sòl no urbanitzable. En aquests casos, les competències corresponents són compartides entre ambdues administracions, però només les exercirà respecte a una infracció urbanística concreta l’administració que actue en primer lloc, de forma que l’altra s’abstindrà d’intervindre en aquest supòsit concret d’acord amb l’article 268 de la Llei 5/2014.
Amb la creació de l’Agència, els municipis podran adherir-s’hi mitjançant l’acord plenari que s’haurà d’ajustar al model tipus de l’annex d’aquest decret. L’adhesió d’un ajuntament a l’Agència implica que les seues competències en matèria de protecció de la legalitat urbanística quedaran atribuïdes a partir d’aquell moment a aquesta. En cas de no adherir-se un ajuntament a l’Agència, aquesta exercirà en aquest municipi les competències ordinàries en l’esmentada matèria, respecte d’il·lícits comesos en sòl no urbanitzable, i s’hi aplicarà l’esmentat article 268 de la Llei 5/2014, de forma que es mantindrà la previsió de què l’administració que actue en primer lloc respecte a un cas concret, hi serà la competent.
Així doncs, l’Agència Valenciana de Protecció del Territori podrà assumir totes les competències relatives a la protecció de la legalitat urbanística, de forma que serà l’única responsable d’exercir-les en els municipis que hi estiguen adherits, la qual cosa trenca amb l’anterior dilucidació de la responsabilitat entre Generalitat i ajuntament i identifica una única autoritat.
La disposició addicional tretzena de la Llei 5/2014, en la redacció donada per la Llei 9/2019, estableix que correspondrà al Consell, a través de la conselleria competent en matèria d’urbanisme, l’aprovació i publicació, en el termini màxim de dotze mesos, dels estatuts de l’Agència i de l’acord model per a l’adhesió dels municipis que s’incorporen voluntàriament a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori. Així doncs, amb aquest decret es compleix el mandat legal de posar en funcionament l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, articulant la seua organització i el seu funcionament. L’aprovació dels presents estatuts i de l’acord model d’adhesió permetrà iniciar el procés d’adhesió a l’organisme dels ajuntaments que així ho decidisquen.
L’objectiu de l’Agència és, en última instància, la protecció del sòl rural, entés com a recurs natural escàs, limitat i no renovable, des de la perspectiva que la mesura de protecció més efectiva i eficaç és la prevenció, mitjançant la inspecció territorial, la qual cosa evitarà la irreversibilitat o la consolidació del que es puga construir il·legalment, així com la creació en la ciutadania d’una falsa confiança. Efectivament, fins ara, la intervenció administrativa quan l’obra ja està finalitzada s’ha evidenciat complicada i costosa, sense que la situació puga revertir-se en la gran majoria dels casos.
Aquest decret s’estructura en cinc capítols, tres disposicions addicionals, dues de transitòries i dues de finals, i inclou un annex on es recull el model d’acord plenari d’adhesió dels ajuntaments a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori.
En el capítol I es regula la naturalesa, seu i funcions de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, destacant la seua naturalesa jurídica d’organisme autònom de la Generalitat adscrit a la conselleria competent en matèria d’urbanisme, la funció essencial de la qual és vetlar per la utilització racional i legal del sòl d’acord amb el que disposen la Llei 5/2014 i la resta de legislació urbanística.
El procediment d’adhesió dels municipis a l’Agència es regula detalladament en el capítol II, on s’estableixen tant les obligacions dels municipis adherits com els efectes jurídics de l’adhesió sobre les competències municipals i autonòmiques. Així mateix, s’hi regula l’instrument jurídic a través el qual es materialitza aquesta adhesió l’acord plenari, la seua formalització, vigència i extinció.
El capítol III estableix l’organització de l’Agència, i regula, d’una banda, els seus òrgans directius, estructurats en un consell de direcció, com a òrgan col·legiat de planificació, direcció i control, els vocals del qual representen els tres nivells d’administració territorial (autonòmica, provincial i local), i una direcció gerència nomenada per un decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció. En el nivell administratiu superior es crea la Secretaria General, amb el màxim rang administratiu, i els serveis que li donen suport.
A l’activitat de planificació i programació es dedica el capítol IV del decret, destacant el Pla d’inspecció urbanística. El capítol V regula el règim jurídic i econòmic financer, relatiu a les matèries de contractació, règim de personal i patrimonial i als recursos econòmics de què disposarà l’organisme, el qual se subjectarà al règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d’intervenció i de control financer previst en la legislació sobre hisenda pública de la Generalitat. Destaca la distribució, dins de l’Agència, de les competències sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística.
La posada en funcionament de l’Agència es produirà en el moment que així ho acorde la Presidència del Consell de Direcció, tal com es contempla en la disposició addicional primera.
La disposició addicional tercera es refereix a l’exclusió dels acords d’adhesió dels municipis a l’Agència de l’àmbit d’aplicació del Decret 176/2014, de 10 d’octubre, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, atés que aquests acords constitueixen un supòsit de «convenis i acords sobre transferència de funcions i serveis que subscriga la Generalitat amb altres administracions públiques», en virtut del que disposa l’article 5.2.n, lletra g de l’esmentat decret.
Per últim, es preveu un règim transitori en relació amb les competències de restabliment de la legalitat urbanística i l’exercici de la potestat sancionadora de les administracions implicades.
La present regulació normativa s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat que s’estableix en la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, per la qual es crea l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, i es regula de manera detallada el seu règim d’organització i funcionament.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desplegament de les previsions contingudes en la Llei 1/2019, el qual és necessari i és l’instrument previst per a regular el correcte funcionament de l’entitat que es va crear, i es compleix, al seu torn, el principi de seguretat jurídica pel fet de desplegar els preceptes continguts en la Llei 1/2019, de manera que es garanteix la posada en marxa de l’organisme que crea.
En aplicació del principi de transparència, i en compliment del que es disposa en els articles 52 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l’estructura i el procediment d’elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i en l’article 25.4 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, s’ha realitzat el tràmit d’informació pública i s’han consultat les entitats que agrupen interessos relacionats amb l’objecte del decret, com ara la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, les diputacions provincials, el Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers d’Administració Local amb Habilitació de Caràcter Nacional, i alguns municipis. A més, es garanteix la transparència en totes les activitats administratives de l’Agència, ateses les previsions establides en la Llei 2/2015, de 2 d’abril. L’esmentat organisme disposarà d’un portal de transparència en el qual es publicarà informació actualitzada sobre les seues activitats; serà un portal públic, la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.
Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries, en la mesura que suposa la possibilitat que la Generalitat puga assumir les competències que actualment ja tenen assignades els ajuntaments i una racionalització de la gestió dels recursos públics destinats a l’exercici de les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística en el sòl rural.
La present disposició es dicta a l’empara de l’article 49.1.3 i 9 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i, pel que fa a les competències dels ens locals de la Comunitat Valenciana, en virtut dels articles 25.2.a de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i 33.3.d de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.
S’han obtingut els informes preceptius previstos per a la tramitació d’aquesta regulació.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 9 d’abril de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL I
Naturalesa i funcions de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Article 1. Naturalesa jurídica i àmbit competencial
1. L’Agència Valenciana de Protecció del Territori és un organisme autònom de la Generalitat, adscrit a la conselleria competent en urbanisme, amb personalitat jurídica pública, patrimoni i tresoreria propis i autonomia de gestió, dels que es preveuen en l’article 154 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. L’Agència té com a finalitat essencial vetlar per la utilització racional i legal del sòl, d’acord amb el que disposen la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, i la resta de legislació urbanística.
3. La Generalitat, a través de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, exerceix les potestats autonòmiques de protecció de la legalitat urbanística respecte d’infraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable, comú o protegit, amb el caràcter de competència pròpia en concurrència amb la municipal. Iniciat per la Generalitat en aquests supòsits l’exercici de la seua competència, el municipi haurà d’abstindre’s de tota actuació respecte d’aquest assumpte des del moment en què reba l’oportuna comunicació, i remetre a l’Administració autonòmica les actuacions que fins a aquest moment , si és el cas, haguera realitzat.
4. En els municipis que s’adherisquen a l’Agència mitjançant el procediment i l’acord d’adhesió regulats en aquest decret, la potestat autonòmica de protecció de la legalitat urbanística s’exercirà:
a) De forma concorrent amb el municipi, respecte a les infraccions greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, comeses abans de la data de publicació de l’acord d’adhesió, en els termes de l’article 268 de la Llei 5/2014. En relació amb aquestes infraccions, si no s’ha iniciat cap procediment municipal de protecció de la legalitat urbanística, l’Agència podrà assumir la competència exclusiva per a iniciar i tramitar el corresponent procediment per delegació del municipi, sempre que així conste expressament en l’acord d’adhesió.
b) De forma exclusiva respecte a les infraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable, comú o protegit, que corresponguen a edificacions que es comencen a construir després de la data de publicació de l’acord d’adhesió.
Article 2. Seu
L’Agència Valenciana de Protecció del Territori podrà tindre la seu principal en qualsevol localitat de la Comunitat Valenciana que establisca el Consell de Direcció a proposta del conseller competent en matèria d’urbanisme, sense perjudici que puga haver-hi dependències de l’Agència en uns altres llocs de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Denominació
La denominació oficial de l’organisme que haurà de ser emprada amb caràcter general, serà sempre en valencià.
Article 4. Funcions
Són funcions de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori:
a) La inspecció i vigilància urbanística sobre els actes d’edificació i ús en sòl no urbanitzable. Podran acordar-se, entre d’altres, convenis amb les administracions o departaments responsables de la unitat de la policia nacional adscrita a la Comunitat Valenciana, el Servei de Protecció de la Naturalesa de la Guàrdia Civil i agents mediambientals dependents de la conselleria competent en medi ambient, perquè duguen a terme actuacions d’inspecció, comprovació o labors de manteniment de la seguretat.
b) L’adopció de les mesures cautelars previstes en la legislació urbanística, en especial les de suspensió dels actes d’edificació i ús del sòl que es realitzen en sòl no urbanitzable sense les preceptives autoritzacions municipals i autonòmiques o incomplint les condicions de les autoritzacions atorgades.
c) L’inici, la instrucció i la resolució dels procediments de restabliment de la legalitat urbanística i dels sancionadors, per infraccions urbanístiques, en ambdós casos per il·lícits comesos en sòl no urbanitzable.
d) L’execució forçosa dels actes administratius dictats pels seus òrgans.
e) La recaptació de les sancions administratives i de les multes coercitives imposades pels seus òrgans.
f) La formulació a les distintes administracions de qualsevol classe de sol·licituds i peticions dels informes que es consideren pertinents per assegurar el millor compliment de la legalitat urbanística.
g) La denúncia davant del Ministeri Fiscal i els òrgans de l’ordre jurisdiccional penal dels fets que, de resultes de les actuacions practicades, es consideren constitutius de delicte.
h) El requeriment per a l’anul·lació de llicències urbanístiques contràries a la normativa vigent, així com la impugnació davant de la jurisdicció contenciosa administrativa.
i) L’assessorament i assistència als municipis adherits a l’Agència en les matèries de la seua competència, així com la proposta a la conselleria competent en matèria d’urbanisme de modificar o adoptar normes legals o reglamentàries necessàries per al millor compliment de la legalitat urbanística.
j) L’exercici de qualsevol altra competència que en matèria de disciplina urbanística corresponga a la Generalitat, segons la legislació urbanística.
k) Qualsevol altra funció que li siga expressament atribuïda pel Consell, o li siga delegada o encomanada, així com les que li corresponga exercir en aplicació de la normativa de protecció de la legalitat urbanística.
CAPÍTOL II
Adhesió dels municipis a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Article 5. Objecte de l’acord d’adhesió
1. L’adhesió implica la delegació a l’Agència de les competències de sanció i restabliment de la legalitat urbanística que corresponguen al municipi que s’hi ha integrat voluntàriament, en els supòsits d’infraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, amb l’abast establit en l’article 1, apartats 3 i 4.
2. La potestat d’inspecció i supervisió s’exercirà de forma concurrent entre l’ajuntament adherit i l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, en els termes establits en l’article 6, apartats c i e.
Article 6. Obligacions dels municipis adherits
D’acord amb la disposició addicional tretzena, apartat seté, de la Llei 5/2014, els municipis adherits a l’Agència assumeixen les obligacions següents:
a) Abstindre’s d’incoar, tramitar i resoldre expedients sancionadors i de restauració de la legalitat urbanística en el sòl no urbanitzable del seu municipi, respecte d’edificacions que es comencen a construir després de l’adhesió a l’Agència, sense perjudici del que disposa a l’article 1.4.a.
b) L’ajuntament ha de designar una persona representant electa, que és la responsable davant de l’Agència de la correcta remissió dels documents requerits per aquesta, així com de l’assistència adequada sobre el terreny per a una execució eficaç dels expedients tramitats.
c) L’ajuntament adherit ha de comunicar a l’Agència tots els actes d’ús o edificació de què tinga coneixement i que es duguen a terme en sòl no urbanitzable dins del seu terme municipal, sempre que se’n puga derivar la comissió d’algun tipus d’infracció urbanística que puga qualificar-se com a greu o molt greu.
En aquest sentit, l’ajuntament ha de remetre a l’Agència una acta de denúncia i inspecció signada per un inspector/a urbanístic/a, policia municipal o equivalent, d’acord amb el model que establisca l’Agència. Igualment, s’ha de trametre un informe tècnic subscrit pels serveis tècnics municipals, segons el model establit.
d) En la tramitació dels procediments sancionadors i de restauració de la legalitat urbanística que se seguisquen en l’Agència, el personal tècnic de l’ajuntament ha d’emetre qualsevol altre informe que l’Agència els sol·licite.
e) La policia local ha de col·laborar en les actuacions que se li requerisquen per part de l’Agència, fonamentalment respecte de l’alçament d’actes i denúncies, les comprovacions de l’estat d’obres, l’exercici d’activitats i l’execució de labors de restauració, així com l’auxili en l’execució de les mesures cautelars que adopte l’Agència, entre les quals es troben la paralització i el precintament d’activitats en curs.
f) L’Agència ha de proveir l’ajuntament corresponent d’un precinte oficial amb el logotip de la Generalitat per tal que aquesta corporació l’utilitze en l’execució de les mesures cautelars a què es refereix l’apartat anterior.
g) L’alcalde o alcaldessa dictarà un ban municipal en el qual s’informarà el veïnat de l’adhesió a l’Agència i de l’objecte i les conseqüències d’aquesta adhesió.
Article 7. Efectes de l’adhesió
1. L’adhesió a l’Agència comportarà per als municipis:
a) La delegació a l’Agència de la competència en matèria de protecció de la legalitat urbanística, sanció i restauració de la legalitat urbanística respecte a infraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit.
b) La participació en les decisions de l’Agència a través de les vocalies de representació municipal del Consell de Direcció, d’acord amb el que estableix aquest decret.
c) La col·laboració amb l’Agència en l’exercici efectiu de les seues funcions, en els termes establits en l’article 6.
2. Per part de la Generalitat, suposarà:
a) Assumir inicialment el cost de funcionament de l’estructura interna de l’Agència, sense perjuí dels acords que el seu Consell de Direcció puga adoptar en el futur respecte al finançament de l’organisme.
b) Mantindre informades les administracions locals adherides de l’activitat de l’Agència a través del Consell de Direcció, sense perjudici de qualsevol altre canal o mitjà de comunicació col·lectiu o individual que es puga acordar.
3. L’exercici de les facultats i obligacions derivades de l’adhesió dels municipis a l’Agència es regirà pel que disposen la normativa bàsica de règim jurídic del sector públic i, si és el cas, la normativa reguladora de règim local.
Article 8. Procediment d’adhesió i vigència dels acords
1. La incorporació d’un municipi a l’Agència requereix un acord d’adhesió del ple municipal adoptat per majoria absoluta, el qual ha de ser confirmat per la Direcció Gerència de l’Agència. Aquesta adhesió, una vegada confirmada per la Direcció Gerència, serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
2. L’acord s’ajustarà, en la forma i contingut, al model d’acord d’adhesió que figura en l’annex.
3. L’exercici efectiu de les competències per part de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori estarà condicionat a la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l’acord d’adhesió. Aquesta publicació determinarà l’assumpció efectiva de la competència municipal per l’Agència.
4. L’acord d’adhesió tindrà una vigència de quinze anys, comptats des de la data de l’aprovació, i es podrà prorrogar, per mitjà d’un acord de la corporació local i la persona titular de la Presidència de l’Agència, en qualsevol moment abans de la finalització, per un màxim de quatre anys addicionals, d’acord amb el que disposa l’article 49.h de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
5. L’acord de pròrroga de l’acord d’adhesió es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Article 9. Extinció de l’acord d’adhesió
1. L’acord d’adhesió s’extingirà anticipadament per les següents causes:
a) Mutu acord de les parts.
b) Dissolució o extinció de l’Agència.
c) Incompliment de les obligacions establides en l’article 6 d’aquest decret. L’acord l’haurà d’adoptar el Consell de Direcció de l’Agència, amb audiència prèvia del municipi.
d) Ineficàcia sobrevinguda de l’acord o altres causes d’invalidesa que establisca la legislació vigent.
e) Voluntat d’un municipi de separar-se de l’adhesió a l’Agència.
2. En els supòsits d’extinció de l’acord d’adhesió previstos en les lletres a i e de l’apartat anterior, es requereix un acord del ple municipal adoptat per majoria absoluta de les persones que integren l’òrgan col·legiat.
3. La separació voluntària del municipi a què es refereix l’apartat 1, lletra e, d’aquest article tindrà efectes des de la data de l’acord plenari de separació.
4. El Consell de Direcció declararà la pèrdua d’efectes de l’acord d’adhesió i determinarà el règim transitori, així com la liquidació de les obligacions contretes entre les dues administracions.
5. En els supòsits d’extinció de l’acord d’adhesió contemplats en les lletres a, c, d i e de l’apartat 1, els procediments sancionadors i de restabliment de la legalitat urbanística la tramitació dels quals haja iniciat l’Agència continuaran tramitant-se, fins a la resolució i, si escau, execució, per aquest organisme.
6. Una vegada esgotada la vigència inicial i les seues pròrrogues, les entitats locals podran aprovar un nou acord d’adhesió per a mantindre la seua integració en l’Agència, d’acord amb el que estableix l’article 8.
CAPÍTOL III
Organització de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
Secció primera
Òrgans directius
Article 10. Òrgans directius
1. Els òrgans directius de l’Agència són:
a) El Consell de Direcció.
b) La Direcció Gerència.
2. La composició d’aquests òrgans s’ajustarà al principi de composició i presència equilibrada entre homes i dones, en els termes establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 11. El Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és l’òrgan col·legiat de planificació, direcció i control de l’activitat de l’organisme.
2. El Consell de Direcció està format per:
a) La Presidència, que exercirà la secretària o secretari autonòmic competent en matèria de territori i urbanisme de la Generalitat. En el cas d’inexistència d’aquest òrgan en l’estructura de la conselleria competent en matèria d’ordenació del territori, el lloc l’ocuparà la persona titular de la sotssecretaria d’aquesta conselleria.
b) La Vicepresidència, que serà el director o directora general competent en matèria d’urbanisme.
c) Les vocalies, que seran:
Quatre en representació dels ajuntaments adherits a l’Agència.
Quatre en representació de la Generalitat
Una representant per cadascuna de les tres diputacions provincials.
d) La Secretaria, que l’exercirà un funcionari o funcionària del subgrup A1 de la Generalitat.
3. Les quatre vocalies de representació municipal i les suplents seran designades entre els alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a l’Agència, per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, cada quatre anys, després de la celebració de les eleccions municipals.
4. En el cas que un dels ajuntaments deixe d’estar adherit a l’Agència, d’acord amb el procediment establit en l’article 9, la persona que el represente perdrà automàticament la condició de vocal de l’Agència i serà substituïda per una altra persona designada per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, entre alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a l’Agència.
5. Les vocalies de representació autonòmica seran designades de la següent manera: tres per la persona titular de la conselleria competent en urbanisme, i una per la de medi ambient, una persona titular amb rang de direcció general i una persona suplent, amb rang de sotsdirecció general.
6. La sol·licitud de designació de les vocalies titulars i suplents de les diputacions provincials es dirigirà a la seua presidència, que els designarà.
7. En casos d’absència o de malaltia, i, en general, quan hi concórrega una altra causa justificada, les persones titulars de l’òrgan col·legiat seran substituïdes per les respectives persones suplents.
8. Quan ni la persona vocal titular ni la suplent puguen assistir a les sessions del Consell de Direcció, l’autoritat representada podrà designar una altra persona per a la reunió específica a la qual siga convocada, i es mantindrà la representació de la persona titular i de la suplent en les següents reunions. Les vocalies titulars i les corresponents suplents no podran delegar l’exercici de la seua funció.
9. Les persones integrants del Consell de Direcció tindran aquesta condició mentre les entitats que representen no deixen sense efecte les designacions. No obstant això, cessaran automàticament després de la constitució del Consell, de les diputacions provincials o de les entitats locals, moments en els quals el Consell de Direcció serà renovat de forma parcial. Les persones integrants del Consell de Direcció cessants continuaran en funcions fins a la designació de les noves persones representants membres de l’òrgan.
Article 12. Funcions del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és l’òrgan col·legiat de direcció i control de l’Agència, amb les funcions següents:
a) Proposar la modificació de la regulació, de l’estructura orgànica i de la relació de llocs de treball de l’Agència, i elevar-la a la conselleria competent en matèria d’urbanisme.
b) Establir el règim de funcionament del Consell de Direcció, que haurà de reunir-se amb la periodicitat que acorde, i almenys dues vegades a l’any.
c) Establir les directrius d’actuació de l’Agència i fiscalitzar-ne l’activitat i la gestió de la direcció.
d) Proposar el pla anual d’inspecció urbanística, que serà publicat mitjançant una ordre de la conselleria competent en urbanisme.
e) Aprovar i avaluar el Pla plurianual de gestió i el Programa anual de l’organisme, d’acord amb els articles 22 i 23.
f) Resoldre que un municipi deixe d’estar adherit a l’Agència, per la causa prevista en l’article 9.1.c.
g) Declarar l’extinció de l’acord d’adhesió en els supòsits de l’article 9 i determinar el règim transitori, així com la liquidació de les obligacions contretes entre les dues administracions.
h) Aprovar la proposta de pressupostos de despeses i ingressos anual, d’acord amb l’article 29.3.
i) Autoritzar les despeses per import igual o superior a 600.000,00 euros.
j) Aprovar la memòria anual de la gestió de l’Agència, que haurà de ser remesa a tots els ajuntaments adherits perquè en prenguen coneixement.
k) Aprovar els comptes anuals.
l) Revisar anualment l’inventari de béns i drets que integren el patrimoni de l’Agència, d’acord amb l’article 30.3.
m) Tots els assumptes relacionats amb les competències de l’Agència que li sotmeta el seu president o presidenta.
2. Les funcions del Consell de Direcció no són susceptibles de delegació.
Article 13. Funcions de la Presidència del Consell de Direcció
1. A la Presidència del Consell de Direcció li corresponen les funcions següents:
a) L’exercici de la representació institucional de l’Agència i la signatura dels actes i acords que siguen competència del Consell de Direcció.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l’ordre del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels i de les vocals, sempre que hagen sigut formulades amb una antelació mínima de 24 hores a la data de celebració de la sessió.
c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats tot establint els temps d’intervenció i els torns de rèplica, i suspendre-les per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot de qualitat els empats, a l’efecte d’adoptar acords.
e) Visar les actes i els certificats dels acords de l’òrgan.
f) La resta de funcions inherents a la seua condició de president o presidenta d’òrgan col·legiat que establisquen les normes generals que regulen el règim jurídic dels òrgans col·legiats en l’àmbit del sector públic.
2. En cas de vacant, absència, malaltia o causa d’abstenció, aquestes funcions de la Presidència s’exerciran per la persona que ostente la Vicepresidència del Consell de Direcció, i, en defecte d’això, per la persona integrant de l’òrgan col·legiat de major edat.
Article 14. La Secretaria del Consell de Direcció
1. La Secretaria del Consell de Direcció tindrà les funcions següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu però sense vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions de l’òrgan per ordre de la Presidència, així com les citacions a les persones integrants de l’òrgan col·legiat.
c) Rebre els actes de comunicació de les persones integrants del Consell de Direcció, ja siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d’escrits dels quals haja de tindre coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes i redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificats de les consultes, dictàmens o acords adoptats pel Consell de Direcció.
f) Qualsevol altra funció inherent a la seua condició que estiga establida per la normativa que estableix el règim jurídic dels òrgans col·legiats en l’àmbit de les administracions públiques.
2. El secretari, que serà funcionari o funcionària del subgrup A1 de la Generalitat, serà designat i cessat pel Consell de Direcció entre el personal adscrit a l’Agència. La substitució temporal de la persona responsable de la Secretaria en els supòsits de vacant, absència o malaltia, es realitzarà entre el personal adscrit a l’Agència del subgrup A1 que nomene el president.
Article 15. Règim de funcionament del Consell de Direcció
El funcionament i el règim aplicable al Consell de Direcció s’ajustaran a les normes generals que regulen el règim jurídic dels òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, i a les següents normes:
1. El Consell de Direcció s’haurà de reunir:
a) De forma ordinària, almenys dues vegades a l’any.
b) De forma extraordinària, quan ho considere necessari la Presidència, a instància de la persona titular de la Direcció Gerència o a petició de la majoria de les persones membres. La petició es realitzarà per escrit amb la signatura de les persones membres que la subscriguen.
2. La convocatòria de les sessions, amb expressió de l’ordre del dia, serà acordada i notificada almenys amb 48 hores d’antelació a la data de realització de la sessió. En casos d’urgència justificada, podrà convocar-se la sessió amb una antelació no inferior a 24 hores. La convocatòria es cursarà per correu electrònic a l’adreça que s’indique en la proposta de nomenament.
3. Les actes de les sessions anteriors i la documentació o antecedents necessaris per als debats o l’adopció d’acords es posaran, excepte en el cas de reunió urgent, a disposició de les persones membres del Consell de Direcció juntament amb la convocatòria, en un sistema de gestió de documents i treball col·laboratiu que serà proveït per la Generalitat, la qual cosa s’indicarà en la convocatòria de la sessió.
4. Per a la constitució vàlida del Consell de Direcció és necessària la presència de la Presidència, de la Secretaria o de qui els substituïsca, així com de la meitat de les vocalies. En tot cas, el Consell de Direcció queda constituït, amb caràcter automàtic en segona convocatòria, trenta minuts després de l’hora assenyalada per a la celebració de la primera, i és suficient la presència, com a mínim, de tres vocalies, més la Presidència o Vicepresidència i la Secretaria.
5. Els acords del Consell de Direcció seran adoptats per majoria simple de vots favorables emesos per les persones assistents. En cas d’empat, el vot de la Presidència és diriment.
6. El director o directora gerent de l’Agència participa en totes les reunions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot.
7. A la reunió del Consell de Direcció podrà assistir, convidat per la Presidència a iniciativa pròpia o d’alguna de les persones membres de l’òrgan, persones tècniques o expertes que, per la seua qualificació o pels temes a tractar, es considere oportú. A més, hi podrà assistir el personal tècnic de l’Agència que siga requerit a aquest efecte.
8. Les actes de les sessions del ple s’aprovaran, amb caràcter general, en la següent reunió del Consell de Direcció i contindran els punts que establisca la llei, el contingut succint de les deliberacions, els acords adoptats i també el resultat de les votacions. Quan una persona integrant de l’òrgan vulga fer constar de forma expressa el contingut d’una intervenció, haurà de lliurar-la a la Secretaria en les 48 hores següents a la sessió, perquè s’incorpore, si escau, a l’acta. No obstant això, després de la celebració d’eleccions autonòmiques o locals, i en tot cas abans de la constitució del Consell de la Generalitat i dels plens dels ajuntaments i les diputacions, els vocals es reuniran en una sessió convocada només a l’efecte d’aprovar l’acta de l’última sessió realitzada.
Article 16. La Direcció Gerència
1. La Direcció Gerència, amb rang de direcció general, és l’òrgan executiu de gestió ordinària de l’organisme.
2. La persona titular de la Direcció Gerència serà nomenada i cessada per mitjà d’un decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en urbanisme.
3. El director o directora gerent de l’Agència ha de tindre titulació universitària i experiència professional en matèria d’urbanisme.
Article 17. Funcions de la Direcció Gerència
1. Qui ostente la Direcció Gerència tindrà les funcions següents:
a) La representació i les relacions ordinàries de l’Agència amb altres administracions o entitats públiques o privades.
b) Exercir, amb caràcter general, les competències atribuïdes a l’Agència en l’article 4.
c) Dirigir i impulsar l’activitat de l’Agència, en el marc de les directrius del Pla plurianual de gestió i del Programa anual d’actuació.
d) Exercir la direcció, inspecció i règim intern dels serveis de l’organisme, així com dictar instruccions sobre organització i funcionament efectiu, en desplegament del que preveuen aquests estatuts.
e) Exercir la direcció superior del seu personal i elaborar les propostes en matèria de personal, de provisió de llocs de treball, de relacions de llocs de treball i d’oferta d’ocupació pública.
f) Executar els acords adoptats pel Consell de Direcció.
g) Prestar assistència tècnica al Consell de Direcció, per a la qual cosa assistirà a les seues sessions, amb veu però sense vot.
h) Elaborar els acords que hagen de sotmetre’s a l’aprovació del Consell de Direcció.
i) Proposar al Consell de Direcció l’estructura organitzativa de l’organisme.
j) Confirmar l’acord d’adhesió dels ajuntaments a l’Agència.
k) Subscriure convenis de col·laboració amb altres entitats, públiques o privades.
l) Impugnar davant de l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu les llicències municipals presumptament il·legals.
m) Actuar com a òrgan de contractació, amb totes les funcions que hi siguen inherents, i l’adquisició de béns i drets.
n) La gestió econòmica i pressupostaria de l’Agència.
o) Autoritzar les despeses per un import menor a 600.000,00 euros.
p) Disposar, reconéixer les obligacions econòmiques i ordenar els pagaments de despeses.
q) Elaborar la proposta de pressupost de l’organisme.
r) Remetre al Consell de Direcció els comptes anuals de l’organisme.
s) Proposar al Consell de Direcció el Pla plurianual de gestió i el Programa anual d’actuació, que inclouran la planificació de la inspecció urbanística a la Comunitat Valenciana.
t) Formular propostes de millora de la planificació i programació de les activitats de l’Agència per a elevar-les al Consell de Direcció
u) Elevar a l’òrgan competent en matèria de tecnologies de la informació, propostes relatives a la planificació de la gestió de recursos informàtics i d’administració electrònica necessaris per al desenvolupament de les funcions de l’organisme.
v) Contestar a les queixes pel funcionament dels serveis de l’organisme i resoldre les peticions d’informació i accés a la documentació que es puguen presentar a l’empara de la normativa en matèria de transparència.
w) L’elaboració de propostes en els assumptes la resolució dels quals corresponga a l’òrgan col·legiat superior.
y) Totes les competències de l’Agència no atribuïdes expressament al Consell de Direcció.
2. En cas de vacant, absència, o malaltia, les funcions de la Direcció Gerència les exercirà la persona que nomene la Presidència entre les persones que integren el Consell de Direcció.
Secció segona
Estructura administrativa
Article 18. Estructura administrativa
1. Depenent directament de la Direcció Gerència, i amb el màxim rang administratiu, la Secretaria General de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori integra tots els serveis i unitats administratives i centres de l’organisme.
En particular, correspon a la Secretaria General prestar suport a la Direcció Gerència i dirigir, controlar, coordinar i supervisar l’execució dels projectes, objectius o activitats que se li assignen.
2. La Secretaria General s’estructura en els serveis següents:
a) El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa.
b) El Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació.
c) El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística.
Article 19. El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa
Correspon al Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa l’exercici de les següents funcions:
a) Donar suport a la Secretaria del Consell de Direcció.
b) Donar suport jurídic a altres unitats administratives i òrgans directius de l’Agència.
c) Tramitar els recursos administratius que haja de resoldre l’organisme, en matèries que tinga encomanades en l’exercici de les seues funcions.
d) Gestionar i coordinar els diferents sistemes d’informació pública.
e) Controlar la qualitat dels serveis.
f) Tramitar les queixes i suggeriments que reba l’organisme.
g) Vetlar pel compliment de la normativa de transparència en l’àmbit competencial de l’organisme.
h) Tramitar els expedients de contractació, especialment pel que fa a les demolicions d’obres il·legals.
i) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
Article 20. El Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació
Correspon al Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació l’exercici de les següents funcions:
a) La gestió i tramitació en matèria de personal, econòmica, pressupostaria i patrimonial que escaiga.
b) La recaptació i control dels ingressos de multes coercitives, sancions o altres, la resolució de les sol·licituds de suspensió de l’execució de l’acte impugnat, així com el dictat dels actes de liquidació d’interessos de la seua competència, d’acord amb els instruments jurídics previstos en la normativa que regula l’Agència Tributària Valenciana.
c) Tramitar els recursos administratius que haja de resoldre l’organisme en matèries que tinga encomanades en l’exercici de les seues funcions.
d) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
Article 21. El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística
Corresponen al Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística l’exercici de les següents funcions:
a) La inspecció, vigilància i control de la protecció de la legalitat urbanística.
b) L’elaboració de la proposta del Pla plurianual i del Programa anual d’inspecció en matèria urbanística.
c) La instrucció i tramitació d’expedients sancionadors i de restabliment de la legalitat urbanística.
d) La tramitació dels recursos contra els actes dictats en l’exercici de les funcions pròpies.
e) La col·laboració i proposta als òrgans i organismes competents, en matèria de formació del personal en matèria sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística.
f) Elaborar la resposta a les sol·licituds d’informació formulades per entitats locals, institucions parlamentàries o de control institucional.
g) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
CAPÍTOL IV
Planificació i programació de les activitats
Article 22. Pla plurianual de gestió
1. La Direcció Gerència de l’Agència proposarà un pla plurianual de gestió que serà aprovat pel Consell de Direcció, que inclourà el Pla d’inspecció urbanística.
2. El Pla plurianual de gestió haurà de determinar, com a mínim, amb una referència a un termini de cinc anys, el següent:
a) La definició de l’orientació estratègica, objectius i criteris d’actuació de l’Agència.
b) Els mitjans materials, informàtics, d’administració electrònica i de recursos humans necessaris per a la consecució d’aquells objectius, incloses, si escau, les percepcions retributives relacionades amb tals objectius, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
c) La previsió de resultats, incloent-hi la definició dels indicadors de mesura dels resultats.
d) Un balanç o avaluació del Pla plurianual de gestió anterior.
e) El finançament del Pla.
3. El termini inicial de vigència d’un determinat pla podrà prorrogar-se per períodes anuals fins al màxim que es preveu en l’apartat 2 d’aquest article, sempre que així es preveja en cada pla, amb els mateixos requisits establits per a l’aprovació inicial del pla.
Article 23. Programa anual d’actuació
1. La Direcció Gerència de l’Agència proposarà un programa anual d’actuació que serà aprovat pel Consell de Direcció, que inclourà el Programa d’inspecció urbanística.
2. El Programa anual d’actuació haurà d’incloure, com a mínim, amb referència a un exercici complet:
a) La definició dels objectius i prioritats de l’exercici corresponent per departaments i serveis, en el marc dels objectius del Pla plurianual de gestió en què s’inserisca.
b) La previsió de resultats.
c) Els mitjans materials, informàtics i d’administració electrònica i els recursos humans necessaris per a la consecució dels objectius, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
d) Un balanç o avaluació del Programa anual d’actuació anterior.
e) El finançament del Programa.
3. El programa corresponent al primer any de vigència d’un pla plurianual de gestió s’elaborarà i aprovarà de forma conjunta amb aquest darrer.
CAPÍTOL V
Règim jurídic i economicofinancer
Article 24. Règim jurídic
1. L’Agència Valenciana de Protecció del Territori es regeix pel que disposa la legislació urbanística i d’hisenda valenciana, per aquest reglament i per les altres normes que la despleguen; també hi són aplicables les disposicions generals reguladores dels organismes autònoms de la Generalitat.
2. L’Agència estarà subjecta al dret administratiu i exercirà de les potestats públiques necessàries per al compliment dels seus fins.
3. L’assistència jurídica d’aquest organisme es realitzarà de conformitat amb el que disposa la normativa sobre assistència jurídica de la Generalitat.
Article 25. Resolucions i actes administratius i règim d’impugnació
1. Els actes dictats pels òrgans de l’Agència en l’exercici de potestats administratives que li corresponga tenen la consideració d’actes administratius.
2. Els actes i resolucions dictats pels òrgans de l’Agència posaran fi a la via administrativa i, contra aquests podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició o impugnar-se directament davant de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjuí del règim de reclamacions que la normativa reguladora dels diferents procediments puga establir.
3. Correspon a la persona titular de la Direcció Gerència la resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial seguits per actuacions de l’organisme.
4. L’Agència dictarà les normes internes necessàries per al compliment del seu objecte i per al seu funcionament, a través d’instruccions i circulars de la persona titular de la Direcció Gerència.
Article 26. Contractació
El règim jurídic aplicable a la contractació és el que s’estableix en la legislació sobre contractació pública de les administracions públiques. Actua com a òrgan de contractació el director o directora gerent de l’Agència, que necessitarà l’autorització del Consell de Direcció o del Consell quan, per raó de la quantia, corresponga a aquests autoritzar la despesa.
Article 27. Personal i mitjans materials
1. L’Agència Valenciana de Protecció del Territori ha de disposar de personal, equips i aplicacions informàtiques i d’administració electrònica i de la resta de mitjans materials necessaris per al compliment de les seues funcions i dels objectius marcats en el Pla plurianual de gestió i en el Programa anual d’actuació, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
2. L’Agència Valenciana de Protecció del Territori podrà comptar amb personal funcionari i laboral de l’Administració de la Generalitat, i, així mateix, podrà contractar personal laboral propi per al compliment de funcions que no impliquen la participació directa o indirecta en l’exercici de les potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals.
3. El personal laboral propi serà seleccionat per l’Agència d’acord amb els principis d’igualtat, publicitat, mèrit i capacitat. L’Agència publicarà anualment en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana una relació de llocs de treball del seu personal laboral propi, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de sector públic, sense perjudici del que siga aplicable respecte del personal funcionari i laboral de l’Administració de la Generalitat.
Article 28. Finançament
1. Els recursos econòmics de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori són els següents:
a) Les transferències consignades en els pressupostos de la Generalitat per a garantir el funcionament de l’Agència.
b) Els rendiments del seu patrimoni.
c) Les multes coercitives que s’imposen en els procediments de restauració de la legalitat urbanística.
d) Les quanties provinents de les sancions que s’imposen en els procediments sancionadors urbanístics.
e) La resta d’ingressos que puga percebre d’acord amb la legislació vigent.
2. El tractament dels ingressos de l’Agència ha de ser el següent:
a) Tots els ingressos han de ser considerats en el règim pressupostari i han de quedar vinculats a la satisfacció de la corresponent anualitat.
b) Els excedents dels ingressos respecte de les necessitats de manteniment seran distribuïts de la manera següent: un 50 % es mantindrà en la tresoreria de l’Agència per a fer front en els exercicis següents a futures demolicions i un 50 % es repartirà entre els municipis adherits a l’Agència, en funció del nombre d’expedients tramitats en cadascun d’aquests. Aquest crèdit té la consideració de patrimoni municipal del sòl i ha de destinar-se a qualsevol de les finalitats establides en la legislació urbanística.
Article 29. Règim economicofinancer
1. El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d’intervenció i de control financer és el que s’estableix, per a aquest tipus d’entitats, en la legislació sobre hisenda pública de la Generalitat.
2. L’Agència Valenciana de Protecció del Territori elaborarà anualment una proposta de pressupost per a la integració en l’avantprojecte de Llei de pressupostos de la Generalitat, d’acord amb les regles generals d’elaboració pressupostària de la Generalitat, i que reflectirà les despeses de personal i d’administració electrònica, de serveis i les altres despeses necessàries per al funcionament de l’organisme i la consecució dels seus fins.
En els pressupostos esmentats es tindrà en compte l’estimació per a l’exercici pressupostari de les despeses derivades dels requeriments de mitjans materials i personals per a la consecució dels objectius del pla plurianual de gestió que corresponga.
3. La Direcció Gerència elevarà al Consell de Direcció una proposta de pressupost amb almenys deu dies d’antelació a la data límit que s’establisca per la conselleria competent en matèria d’hisenda. La proposta de pressupostos serà aprovada pel Consell de Direcció de l’Agència, que es remetrà a la conselleria amb competència en matèria d’hisenda per la conselleria que tinga adscrit l’ens.
Article 30. Règim patrimonial
1. L’Agència tindrà, per al compliment de les seues finalitats, patrimoni propi, diferent del de l’Administració general de la Generalitat, integrat pel conjunt de béns i drets que adquirisca per qualsevol títol, i, a més, aquells que li siguen adscrits o cedits per la Generalitat o qualsevol altra administració pública.
2. L’Agència gaudeix d’autonomia per a la gestió del seu patrimoni. La gestió i administració dels béns i drets propis s’ha de realitzar amb subjecció al que estableix la Llei de patrimoni de la Generalitat.
3. El director o directora gerent ha de formar un inventari de tots els béns i drets que integren el patrimoni de l’Agència, que s’ha de sotmetre al Consell de Direcció i s’ha de revisar anualment.
Article 31. Competència sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística
1. La competència sancionadora prevista en aquest decret l’exercirà l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, d’acord amb les regles següents:
a) La incoació dels expedients sancionadors correspondrà a la Direcció Gerència.
b) La resolució dels expedients sancionadors correspondrà a la Presidència del Consell de Direcció.
2. La competència per a l’inici i resolució dels expedients de restabliment de la legalitat urbanística correspon a la Direcció Gerència.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Posada en funcionament de l’Agència
1. L’exercici de la potestat de protecció de la legalitat urbanística, sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística per l’Agència es produirà en el moment que acorde la Presidència del Consell de Direcció, que determinarà la data concreta d’assumpció progressiva de les funcions de l’organisme.
2. El Consell de Direcció haurà de celebrar la primera sessió en el termini màxim de sis mesos següents a l’entrada en vigor d’aquest decret. A l’efecte de la primera constitució del Consell de Direcció, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, abans de la celebració de les següents eleccions municipals, designarà les persones vocals de representació municipal entre els alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments que hagen remés a la conselleria competent en urbanisme, dins del termini que es determine per la Presidència de l’Agència, l’acord del Ple de sol·licitud d’adhesió a aquesta.
Segona. Igualtat de gènere
En els nomenaments i designacions de càrrecs s’observarà el que disposa l’article 16 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, en relació a l’aplicació del principi de presència equilibrada d’homes i dones.
Tercera. Exclusió de l’àmbit d’aplicació del Decret 176/2014, del Consell, de 10 d’octubre, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
Els acords d’adhesió a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori que subscriguen els ajuntaments estan exclosos de l’àmbit d’aplicació del Decret 176/2014, de 10 d’octubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, i es regiran pel que s’estableix en aquest decret.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Assumpció temporal de competències
1. La direcció general competent en urbanisme continuarà exercint les seues competències de protecció de la legalitat urbanística fins que la Presidència del Consell de Direcció acorde l’assumpció efectiva de la potestat sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística. A partir d’aquest moment, l’Agència serà la competent per a tramitar, resoldre i executar els expedients sancionadors i de protecció de la legalitat urbanística incoats anteriorment per la direcció general competent en urbanisme.
2. Fins que no estiga nomenada la Direcció Gerència, la competència per a la confirmació dels acords d’adhesió a què es refereix l’article 17.1.j serà assumida per la Presidència del Consell de Direcció.
3. Els ajuntaments que hagen adoptat l’acord d’adhesió continuaran exercint la seua competència, en els termes de l’article 268 de la Llei 5/2014, fins a la data de publicació de l’acord d’adhesió.
4. Correspondrà a la direcció general competent en urbanisme impulsar les actuacions que siguen necessàries per a l’efectiva posada en marxa de l’organisme.
Segona. Expedients incoats pels ajuntaments abans de l’acord d’adhesió
Els ajuntaments que, abans de la data de publicació de l’acord d’adhesió, hagen iniciat procediments sancionadors o de restabliment de la legalitat urbanística, seran els competents per a tramitar-los, resoldre’ls i executar-los.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament normatiu
S’autoritza la persona titular de la conselleria competent en urbanisme, per a desplegar i executar aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 9 d’abril de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA
ANNEX
Model d’acord d’adhesió a
l’Agència Valenciana de Protecció del Territori
«La disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, en la redacció primitiva, va preveure la creació d’una agència de protecció del territori com a organisme públic de naturalesa consorcial. Un decret havia de crear l’Agència i determinar-ne l’organització i el funcionament.
Finalment, és la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, mitjançant la incorporació de la disposició addicional tretzena a aquesta llei, la que crea l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, com a entitat de dret públic de naturalesa consorcial, de les que preveu l’article 155.1 de la Llei 1/2015, de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Així mateix, en aquesta disposició es regulen el règim jurídic d’aquest organisme i el mecanisme d’adhesió dels municipis a l’Agència, sobre la base de l’adhesió voluntària del municipi a un conveni marc, voluntat manifestada a través de l’acord del ple municipal adoptat per majoria absoluta.
No obstant això, la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat, deixa sense contingut la disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, i en dona una nova redacció en la disposició addicional tretzena, en el sentit de modificar la naturalesa jurídica de l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, que passa a ser la d’un organisme autònom, més adequada a la naturalesa de les funcions públiques que té atribuïdes. D’altra banda, la Llei 9/2019 estableix un nou esquema d’adhesió dels municipis a l’Agència, els quals li podran delegar les seues competències en matèria de protecció de la legalitat urbanística sobre sòl no urbanitzable mitjançant l’aprovació, pel ple de l’ajuntament, de l’acord d’adhesió a l’organisme. Així, la Llei 5/2014, després de la modificació introduïda per la Llei 9/2019, preveu que, reglamentàriament, s’establisquen la forma i el contingut de l’acord tipus d’adhesió al que hauran d’ajustar-se els municipis.
Aquesta decisió s’emmarca en les previsions de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, que, en l’article 63.4, assenyala que la legislació de les Corts fomentarà la creació de figures associatives entre les administracions públiques per a millorar la gestió dels interessos comuns i per a garantir l’eficàcia en la prestació de serveis. Aquesta previsió encaixa també en la legislació bàsica de l’Estat, ja que l’article 144 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, possibilita complir el principi de cooperació entre les diferents administracions públiques d’acord amb les tècniques que aquestes estimen més adequades, com ara la participació d’una administració pública en organismes públics o entitats dependents d’una altra administració diferent o vinculats a aquesta.
Per tot això, en aplicació de l’article 57 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i en atenció a l’objectiu d’aglutinar en un ens instrumental de la Generalitat les potestats en matèria de protecció de la legalitat urbanística respecte d’infraccions comeses en sòl no urbanitzable al territori dels municipis de la Comunitat Valenciana, i de permetre la integració d’aquests en aquest organisme mitjançant la delegació de les seues competències pròpies en aquesta matèria, interessa a aquesta corporació local adherir-se a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, en virtut de l’aprovació d’aquest acord d’adhesió, de conformitat amb el que s’estableix en els estatuts d’aquest organisme, aprovat per un decret del Consell.
Per tot allò que s’ha exposat, s’acorda:
Primer. L’adhesió de l’Ajuntament d’/de … a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori, de conformitat amb el que estableixen els Estatuts de l’esmentat organisme, la qual cosa comporta:
a) Delegar la competència exclusiva en l’Agència en matèria de protecció de la legalitat urbanística, sanció i restauració de la legalitat urbanística, respecte d’infraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, d’aquest municipi, que corresponguen a edificacions que es comencen a construir a partir de la data de publicació d’aquest acord d’adhesió.
b) Participar en les decisions de l’esmentat organisme a través de les vocalies de representació municipal del Consell de Direcció.
c) Respectar aquest acord d’adhesió mentre estiga vigent.
d) Col·laborar amb l’Agència en l’exercici efectiu de les seues funcions.
Segon. Respecte de les infraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable abans de la data de publicació d’aquest acord d’adhesió respecte de les quals no s’haja iniciat cap procediment municipal, es delega en l’Agència la competència exclusiva per a iniciar, tramitar i resoldre el corresponent procediment de restauració de la legalitat urbanística i sancionador:
SÍ
NO
Tercer. Aquesta adhesió, una vegada confirmada per la Direcció Gerència, serà publicada per l’Agència en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. L’Agència exercirà de manera efectiva les competències que es deleguen mitjançant aquest acord, des de la data de publicació de l’acord d’adhesió.
Quart. Remetre un certificat d’aquest acord a l’Agència Valenciana de Protecció del Territori.»