Inspección Técnica Vehículos COMUNIDAD VALENCIANA
DECRET LLEI 3/2022, de 22 d’abril, del Consell, pel qual s’autoritza la creació de la Societat Valenciana d’Inspecció Tècnica de Vehicles, Societat Anònima.
Estos Documentos, con los que puedan modificar o les acompañan, se han incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:
(DOGV de 02.05.2022)
ÍNDEX
Preàmbul
Capítol I. Creació, naturalesa, règim jurídic i objecte
Article 1. Creació i denominació
Article 2. Naturalesa i règim jurídic
Article 3. Adscripció
Article 4. Objecte de les societats mercantils
Capítulo II. Supervisió i control
Article 5. Supervisió i control de les estacions d’ITV
Disposicions addicionals
Primera. Model de gestió del servei d’ITV a la Comunitat Valenciana
Segona. Adscripció dels béns afectes al servei d’ITV
Disposició transitòria
Única. Habilitació de les estacions d’ITV
Disposicions finals
Primera. Habilitació per al desplegament i l’execució.
Segona. Autorització
Tercera. Delegació per a la supervisió de fiances
Quarta. Entrada en vigor
PREÀMBUL
I
La Generalitat ostenta la competència en matèria d’indústria, d’acord amb l’article 52.1.1a de la Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana. El seguiment i control de la prestació del servei públic d’inspecció tècnica de vehicles n’és una part important.
El Govern Valencià va decidir, mitjançant Decret 198/1987, de 7 de desembre, adscriure a l’empresa pública Seguretat i Promoció Industrial Valenciana, SA (SEPIVA), la gestió del servei d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. Posteriorment, i mitjançant Decret 166/1997, de 13 de maig, del Govern Valencià, pel qual queda sense efecte l’adscripció a SEPIVA, SA, de les funcions de gestió d’estacions d’ITV, es va establir la fórmula de concessió. Es va licitar un contracte d’explotació en règim de concessió administrativa del servei públic d’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) a la Comunitat Valenciana, per un termini de 25 anys.
La Generalitat Valenciana va formalitzar un encàrrec de gestió a SEPIVA, SA, mentre existiren estacions d’ITV sotmeses al règim concessional, per a l’exercici de funcions de caràcter tècnic i material en matèria d’inspecció tècnica de vehicles.
Mitjançant el Decret llei 7/2012, de 19 d’octubre, del Consell, de Mesures de Reestructuració i Racionalització del Sector Públic Empresarial i Fundacional de la Generalitat, es va extingir la mercantil SEPIVA en favor de l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial.
El conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en tant que òrgan de contractació, va comunicar les empreses concessionàries en setembre de 2021 la voluntat de l’actual Consell de la Generalitat de finalitzar el vigent règim de concessió administrativa de la prestació del servei d’ITV a la Comunitat Valenciana, i, en conseqüència, que el contracte finalitzarà una vegada complida la seua duració inicial, 25 anys, que no hi existirà pròrroga, i que s’efectuava la denúncia formal prevista en l’expedient contractual.
II
El Decret 175/2020, de 30 d’octubre, del Consell, d’aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, atribueix l’exercici de les competències en matèria d’indústria a l’esmentada conselleria. L’exercici d’aquesta competència se li assigna a la Direcció General d’Indústria, Energia i Mines.
L’Ordre 1/2021, de 6 d’abril, de la Conselleria d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es desplega el Decret 175/2020, recull en l’article 6.3.2.k) la competència de »realitzar les actuacions necessàries per a l’autorització i supervisió de les estacions d’inspecció tècnica de vehicles, així com el seguiment i el control de la prestació del servei públic d’inspecció tècnica de vehicles dins del seu àmbit competencial».
III
La normativa estatal bàsica en matèria d’Inspecció Tècnica de Vehicles és el Reial decret 920/2017, de 23 d’octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles. Aquest reial decret té per objecte la transposició a l’ordenament jurídic espanyol de la Directiva 2014/45/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 3 d’abril de 2014, relativa a les inspeccions tècniques periòdiques dels vehicles de motor i dels seus remolcs, i per la qual es deroga la Directiva 2009/40/CE.
El Reial decret 920/2017 determina que «l’execució material de les inspeccions tècniques serà realitzada en estacions ITV, d’acord amb el model de gestió que establisca la comunitat autònoma en exercici de les seues competències.» Per eixe motiu, cal definir el sistema de gestió de les ITV a desenvolupar per la Comunitat Valenciana, entre els diferents models previstos en la norma: gestió directa, a través de societats d’economia mixta, o per empreses privades, en règim de concessió administrativa o autorització. De tots ells, la Generalitat ha optat pel model de gestió directa.
Aquesta mateixa norma atribueix a «l’òrgan competent de la comunitat autònoma en les quals estiguen radicades» la competència en matèria d’habilitació, i de supervisió i control de les estacions d’ITV. Per a garantir l’adequada continuïtat de la prestació tècnica del servei cal designar com l’òrgan de supervisió establit reglamentàriament a l’entitat IVACE, que ve prestant aquestes funcions.
IV
L’article 51 de l’Estatut d’Autonomia atribueix a la Generalitat «la competència d’execució de la legislació de l’Estat en matèria de pesos, mesures i contrast de metalls». En aquest àmbit competencial, el Decret 149/1998, de 22 de setembre, del Govern Valencià, va vindre a assignar les funcions de control metrològic i a establir les condicions per al seu exercici a la Comunitat Valenciana.
Amb la Llei 32/2014, de 21 de desembre, de Metrologia, es fixen els principis i de les normes generals a les quals ha d’ajustar-se l’organització i el règim jurídic de l’activitat metrològica en l’Estat espanyol.
Per a adequar la normativa autonòmica es va publicar el Decret 199/2016, de 30 de desembre, del Consell, pel qual s’estableix el règim dels organismes autoritzats de verificació metrològica en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, regulant l’actuació dels organismes autoritzats de verificació metrològica previstos en la citada normativa estatal.
El control metrològic de l’Estat exigeix la verificació en les seues modalitats de verificació periòdica i verificació després de reparació o modificació d’instruments de mesura entre els quals es troben els taxímetres. Fins al moment, aquesta actuació ha sigut realitzada en aquesta comunitat per les estacions d’ITV, prèvia autorització corresponent.
En coherència a això i complint amb la normativa vigent, una vegada extingit el sistema concessional es preveu que aquesta funció puga dur-se a terme per la societat mercantil que desenvolupe el servei públic d’ITV.
V
Per a la correcta gestió del servei públic d’ITV en règim de gestió directa, serà necessària l’adopció ordenada de les següents mesures:
Autoritzar la creació d’una societat mercantil, Societat Valenciana d’ITV, en la qual la Generalitat serà sòcia única; així com designar l’òrgan de supervisió establert en el Reial decret 920/2017, així com determinar les seues funcions, qüestions ambdues que s’efectuen mitjançant aquest decret llei.
Constituir la societat mercantil de la Generalitat, mitjançant acord del Consell.
Adoptar els acords necessaris per a l’assumpció de les tasques que realitzen les actuals empreses concessionàries per la nova societat mercantil constituïda.
Quant a les instal·lacions de les Estacions d’ITV, cal distingir entre les que són titularitat de la Generalitat; les construïdes per les entitats concessionàries en el període concessional; i les que les empreses concessionàries ITV Vega Baja, SA, i Pistas Iteuve, SA, van aportar per a prestar el servei ateses les condicions de la seua adscripció al plec concessional.
Una vegada finalitzada la concessió, les segones revertiran a l’Administració. L’ús de les estacions d’ITV de titularitat de la Generalitati les que revertisquen a l’Administració ha de cedir-se a la nova mercantil, mitjançant l’adscripció directa dels béns afectes al servei públic d’ITV, previst en l’article 53.3 de la Llei 14/2003, de 10 d’abril, de Patrimoni de la Generalitat Valenciana, per la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, d’acord amb el que estableixen els articles 5 i 26 de la mateixa llei.
En el cas de les estacions d’ITV de Redován i Orihuela (San Bartolomé) que pertanyen a les empreses ITV Vega Baja, SA, i Pistas Iteuve, SA, respectivament, aquestes infraestructures són de lliure disposició de les esmentades mercantils, una vegada conclòs el termini de la concessió, tot i que no es podran dedicar al servei d’ITV, ja que deixaran d’estar-hi habilitades en finalitzar la concessió.
VI
Justificada a bastament la necessitat, s’acredita la urgència d’aquesta regulació mitjançant Decret Llei pel fet que ha de garantir-se la continuïtat de la prestació del servei d’ITV i, una vegada finalitzat el contracte de concessió, previst per al 31 de desembre de 2022, cal que la Generalitat tinga preparats els mitjans i l’organització que haja de prestar l’esmentat servei.
La Directiva 2014/45/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 3 d’abril de 2014, relativa a les inspeccions tècniques periòdiques dels vehicles de motor i dels seus remolcs, i per la qual es deroga la Directiva 2009/40/CE, afirma que «la inspecció tècnica de vehicles és una activitat sobirana que, per tant, han de realitzar els Estats membres [de la Unió Europea] o els organismes públics o privats encarregats de fer aqueixa tasca sota la seua supervisió. Els Estats membres han de continuar sent responsables de les inspeccions tècniques, encara que el règim nacional permeta que les realitzen organismes privats, inclosos els que efectuen també reparacions de vehicles».
Com afirma el preàmbul del Decret 920/2017, «la inspecció tècnica de vehicles forma part d’un règim dissenyat per a garantir que els vehicles estiguen en bones condicions des del punt de vista de la seguretat i el medi ambient durant el seu ús. Aqueix règim ha d’abastar la inspecció tècnica periòdica dels vehicles i les inspeccions tècniques en carretera dels vehicles utilitzats per a activitats de transport comercial per carretera, així com establir un procediment per a la matriculació de vehicles que permeta la suspensió del permís de circulació d’un vehicle quan aquest represente un risc immediat per a la seguretat viària. La inspecció periòdica ha de ser el principal instrument per a garantir que els vehicles es troben en bones condicions per a circular. Les inspeccions tècniques en carretera dels vehicles comercials només han de ser complementàries de les inspeccions tècniques periòdiques».
Per tot això, es considera necessari i convenient l’aprovació pel Consell d’aquest Decret Llei de caràcter extraordinari, en els termes del article 86 de la Constitució, en concórrer la urgent i extraordinària necessitat de la decisió.
VII
Aquest Decret Llei consta d’un preàmbul i una part dispositiva, estructurada en cinc articles, dues disposicions addicionals, una disposició transitòria i quatre disposicions finals.
El text articulat té dos capítols, el primer dedicat a la creació de la societat mercantil, la seua naturalesa i règim jurídic, així com l’objecte, sent aquest el primer pas del procés de configuració com a mercantil pública, i el segon per a la designació i funcions de l’òrgan de supervisió.
De conformitat amb el que es disposa en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret Llei s’ajusta als principis de bona regulació. D’aquesta manera, es compleix amb el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, es dona compliment als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació d’excepcionalitat en contenir la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.
En conseqüència, en ús de l’autorització prevista per l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 22 d’abril de 2022,
DECRETE
CAPÍTOL I
Creació, naturalesa, règim jurídic i objecte
Article 1. Creació i denominació
S’autoritza la creació de la Societat Valenciana d’Inspecció Tècnica de Vehicles, Societat Anònima, d’ara endavant Societat Valenciana d’ITV, com a societat mercantil de la Generalitat, de les previstes en els articles 2.3.b i 156 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
Article 2. Naturalesa i règim jurídic
1. Societat Valenciana d’ITV tindrà personalitat jurídica de naturalesa privada, com a societat mercantil de la Generalitat, i li és d’aplicació el que preveu la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
2. La societat es regirà pels seus estatuts, per l’ordenament jurídic privat i la seua legislació específica, sense perjudici del que estableix aquest decret llei i la resta de normes de dret públic que li siga aplicable. El conjunt dels seus drets i obligacions de caràcter econòmic tindran sempre naturalesa privada.
Article 3. Adscripció
Societat Valenciana d’ITV estarà adscrita a la conselleria que tinga les competències en matèria d’Indústria, que inclou les de la Inspecció Tècnica de Vehicles.
Article 4. Objecte de la societat mercantil
1. Societat Valenciana d’ITV té com a objecte la prestació del servei públic d’inspecció tècnica de vehicles (ITV), per la qual cosa realitzarà inspeccions tècniques dels vehicles, per encàrrec de la Generalitat. Tot això de conformitat amb el que preveu la Directiva 2014/45/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 3 d’abril de 2014, relativa a les inspeccions tècniques periòdiques dels vehicles de motor i dels seus remolques, i per la que es deroga la Directiva 2009/40/CE, i el Reial decret 920/2017, de 23 d’octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles, que transposa a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva 2014/45/UE.
2. La Societat pot ser organisme de verificació de control metrològic als efectes del control de taxímetres, segons el que disposa la Llei 32/2014, de 22 de desembre, de Metrologia.
3. Així mateix, podrà realitzar qualsevol altra activitat accessòria o complementària al servei d’inspecció tècnica de vehicles.
CAPÍTOL II
Supervisió i control
Article 5. Supervisió i control de les estacions d’ITV
1. Es designa l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) com a òrgan de supervisió. Reglamentàriament s’establiran les funcions, estructura i, si escau, les possibles contraprestacions per l’exercici de les esmentades funciones, sempre conforme al que disposa l’apartat f de l’article 2 del Reial decret 920/2017, de 23 d’octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles.
2. La Conselleria competent en matèria d’Indústria exercirà les funcions de seguiment i control de la prestació del servei, així com la potestat sancionadora.
DISPOSICIONES ADICIONALES
Primera. Model de gestió del servei d’ITV en la Comunitat Valenciana
La gestió del servei d’ITV en la Comunitat Valenciana es desenvoluparà de conformitat amb el que estableix en el Reial decret 920/2017, de 23 d’octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles.
Una vegada finalitzada la vigent concessió administrativa, en la Comunitat Valenciana el servei d’ITV es prestarà en règim de gestió directa.
Segona. Adscripció dels béns afectes al servei d’ITV
L’ús de les instal·lacions de les estacions d’ITV necessàries per a prestar el servei se cedirà a la nova mercantil, mitjançant l’adscripció directa dels béns afectes al servei públic d’ITV previst en l’article 53.3 de la Llei 14/2003, de 10 d’abril, de Patrimoni de la Generalitat Valenciana, per la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, d’acord amb el que s’estableix en els articles 5 i 26 de la mateixa llei.
Tercera. Ampliació i habilitació del parc d’estacions d’ITV
1. La mercantil podrà ampliar el parc d’estacions d’ITV, prèvia autorització de la Conselleria competent en matèria d’Indústria.
2. De conformitat amb la disposició addicional primera i l’article 21 del Reial decret 920/2017, una vegada esgotada la vigent concessió administrativa, en la Comunitat Valenciana únicament s’habilitaran les estacions que presten el servei d’ITV en règim de gestió directa.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Habilitació de les estacions ITV.
Les estacions d’ITV propietat de la Generalitat i les que revertisquen a ella una vegada finalitzada la vigent concessió, continuaran habilitades per a prestar el servei d’ITV, sense perjudici del que indica l’article 21.2 del Reial decret 920/2017, de 23 d’octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament i l’execució.
Es faculta al Consell i a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’indústria perquè adopte, en l’àmbit de les seues competències, totes les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament i execució del que establix aquest Decret Llei.
Segona. Autorització
S’autoritza el Consell a adoptar els acords necessaris encaminats a la creació de la societat mercantil pública de la Generalitat prevista en l’article 1 d’aquest decret llei.
Tercera. Delegació per a la supervisió de fiances
Es faculta l’òrgan de supervisió per a realitzar les actuacions oportunes destinades a la recepció de les instal·lacions en el procés de reversió.
Quarta. Entrada en vigor
Aquest Decret Llei entra en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 22 d’abril de 2022
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de d’Economia Sostenible, Sectors
Productius, Comerç i Treball
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ