Vivienda COMUNIDAD VALENCIANA
DECRET 12/2021, de 22 de gener, del Consell, de regulació de la declaració responsable per a la primera ocupació i successives d’habitatges.
Este Documento, con los que pueda modificar o le acompañan, se ha incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:
(DOGV núm. 9012 de 03.02.2021)
Índex
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit d’aplicació
Capítol II. Concepte i documentació de les declaracions responsables
Article 3. Declaració responsable de primera ocupació
Article 4. Declaracions responsables parcials
Article 5. Documentació necessària per a la sol·licitud de primera ocupació
Article 6. Declaracions responsables per a segona ocupació i posteriors
Article 7. Edificacions existents que manquen de títol habilitador d’ocupació anterior
Article 8. Documentació necessària per a la sol·licitud de segona i posteriors ocupacions
Capítol III. Procediment de les declaracions responsables i efectes
Article 9. Procediment de les declaracions responsables
Article 10. Efectes de les declaracions responsables
Article 11. Ineficàcia de les declaracions responsables
Article 12. Utilització de mitjans electrònics
Capítol IV. Règim sancionador
Article 13. Règim sancionador
Disposicions addiccionals
Disposició addicional primera. Condicions de disseny i qualitat
Disposició addicional segona. Model de declaració responsable
Disposició addicional tercera. Model de certificat de conformitat d’obra
Disposició addicional quarta. Incidència pressupostària
Disposició transitòria
Disposició transitòria única. Títols atorgats amb anterioritat
Disposició derogatòria
Disposició derogatòria única.
Disposicions FINALS
Disposició final primera. Habilitació de desenvolupament
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex I. Model de declaració responsable
Annex II. Model de certificat de conformitat d’obra
La Generalitat, en el seu interés per millorar la qualitat de vida de la ciutadania, ha formulat diverses polítiques entre les quals són de gran rellevància les dirigides a facilitar l’accés i l’ocupació de l’habitatge, entés aquest com un dret vinculat al desenvolupament d’una vida digna, en el marc del que es disposa en l’article 47 de la Constitució.
El conjunt dels mecanismes regulats en aquest decret s’entendrà orientat cap al complet desenvolupament de la funció social de l’habitatge que imposa el marc normatiu i constitucional, en concret pel que fa a l’objectiu de promoció de l’accés i l’ocupació de l’habitatge.
Amb l’objectiu de fer efectiu i acomplir plenament el dret a l’habitatge, s’adopten a través d’aquest decret mesures dirigides a l’agilitació de tràmits, afavorint l’impuls i la dinamització de l’activitat econòmica per a facilitar la primera ocupació i les ocupacions posteriors dels habitatges.
L’article 214 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, recull sota la rúbrica «actuacions subjectes a declaració responsable» un ampli ventall d’actes subjectes a aquesta fórmula de tramitació, entre els quals l’apartat f inclou els de primera ocupació de les edificacions i instal·lacions, conclosa la seua construcció, d’acord amb el que es preveu en la legislació vigent en matèria d’ordenació i qualitat de l’edificació, així com el segon i següents actes d’ocupació d’habitatges.
La declaració responsable s’institueix, per tant, com a títol habilitador suficient per a ocupar l’habitatge, juntament amb la documentació mínima que siga necessària i el compliment dels requisits legals.
En el marc normatiu actual, hem de tindre en compte que la Llei 5/2014 no desenvolupa el règim jurídic de la declaració responsable i que, a més, faculta els ajuntaments per a sotmetre aquests actes d’ocupació a llicència expressa a través de les seues ordenances reguladores.
Amb anterioritat a la legislació urbanística, la regulació que la legislació d’ordenació i foment de la qualitat de l’edificació realitza de les llicències d’ocupació configura un règim d’intervenció prèvia. Així ho estableix el seu article 26:
«L’ajuntament atorgarà la llicència municipal (…) d’ocupació d’acord amb el que disposa en matèria de competència i procediment la legislació de règim local, la de procediment administratiu comú i qualsevol altra que siga aplicable, així com les condicions que reglamentàriament establisca la Generalitat.»
Cal assenyalar, així mateix, que si els ajuntaments desenvolupen el règim de declaració responsable de conformitat amb la legislació urbanística, l’article 214 de la Llei 5/2014 en l’apartat tercer, els atorga la potestat d’exigir l’aportació d’un certificat emés per un organisme de certificació administrativa o un col·legi professional, en els termes degudament establits en la disposició addicional novena. Aquestes entitats han sigut desenvolupades mitjançant el Decret 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques i de creació del seu registre.
A l’efecte d’aclarir, simplificar i agilitar aquest procediment, i davant la necessitat de procurar a la ciutadania un tractament comú davant totes les administracions, aquest decret desenvolupa el que es disposa en la legislació urbanística i d’ordenació de l’edificació, amb vocació harmonitzadora i amb ple respecte a l’autonomia local. Aquesta norma serà aplicable en tot l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, unificant el seu règim jurídic, excepte en aquells municipis que exercisquen la facultat inclosa en l’article 214 de la Llei 5/2014 de sotmetre a llicència expressa, mitjançant ordenança, aquests actes d’ocupació d’habitatges, i sense perjudici d’exigir un certificat d’un organisme de certificació administrativa en el cas de no exercir aquesta facultat.
La simplificació procedimental es justifica en el fet que l’administració realitza el control d’adequació de l’obra a la legalitat urbanística amb la concessió de la llicència d’obres, i verifica en control posterior, com a acte reglat i de pura comprovació, que l’execució de l’obra s’ajusta a la llicència concedida, la qual cosa permet que s’articule a través d’una declaració responsable.
Per això, el judici a realitzar per l’administració sobre si l’edificació s’ajusta a allò ordenat, i el que s’ha edificat a allò projectat, pot traslladar-se amb total seguretat jurídica a un moment posterior a la presentació de la documentació que així ho acredite.
Precisament, a través d’aquest decret s’apliquen en el nostre àmbit tècniques normatives innovadores, com la introducció de les noves tecnologies de la informació i el coneixement en el procediment, que fan eficaç el principi de simplificació procedimental (agilitació de tràmits i reducció de documentació en la seua màxima expressió) i de millora reguladora (unificació normativa enfront de la dispersió); i això reforça les potestats de control de les corporacions municipals, destinatàries principals d’aquest decret.
La competència per a dictar aquesta regulació amb rang reglamentari deriva del que es disposa en els articles 26, 36 i en la disposició final segona de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d’ordenació i foment de la qualitat de l’edificació, per a ordenar l’activitat municipal en el seu atorgament, pel que fa a les condicions que reglamentàriament establisca la Generalitat i l’autorització al Consell per al desenvolupament d’aquesta llei.
Aquest decret s’estructura en 4 capítols amb 13 articles. El capítol primer regula l’objecte i l’àmbit d’aplicació, que se circumscriu a aquells supòsits que permeten l’exercici de tècniques de control posterior, excloent-ne aquelles situacions jurídiques que per les seues característiques o incidència urbanística o ambiental requerisquen un tractament diferenciat; per la qual cosa aquest decret no s’aplica en habitatges pendents de legalització o que es troben sotmesos a un expedient sancionador per infracció urbanística.
El capítol segon es dedica a la declaració responsable, com a mitjà d’intervenció administrativa menys restrictiu, constituïda en vehicle ordinari per a l’exercici dels drets d’ús vinculats als habitatges acabats, i el control necessari de les condicions d’habitabilitat dels habitatges i de l’adequació de les obres executades al projecte.
D’acord amb els objectius d’aclariment i agilitació abans esmentats, es regula de conformitat amb la normativa actual la primera ocupació d’habitatges i les seues instal·lacions i les posteriors ocupacions, per renovació de subministraments o transmissió de la propietat, transcorreguts 10 anys des de la primera ocupació.
Amb vista a la simplificació es limiten els documents a requerir juntament amb la presentació de la declaració responsable i s’agilita el tràmit, distribuint la presentació de la documentació en dues fites temporals: una documentació mínima indispensable, juntament amb la presentació de la declaració responsable; i, amb posterioritat, s’afig la documentació tècnica en la visita d’inspecció, si escau, relativa a serveis i subministraments, seguretat, salubritat i accessibilitat, soroll, i altres elements preceptius establits per la normativa sectorial, a requeriment tècnic.
En el capítol tercer es regulen els efectes que produeix la declaració responsable i el seu àmbit temporal. De conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú, aquesta desplega tots els seus efectes des del dia de la seua presentació, sense perjudici del necessari reforç de les facultats de control, inspecció i investigació que corresponen a les corporacions municipals.
A més, en aquest capítol es desenvolupa el procediment a seguir en la seua tramitació, i es fa constar la necessitat d’una resolució que declare la ineficàcia de la declaració responsable.
Per a finalitzar el capítol, s’institueix l’ús dels mitjans electrònics i telemàtics en el procediment d’inspecció per a l’exercici de les facultats de control, i se’n permet l’ús per a efectuar visites d’inspecció telemàtiques o aportar documentació gràfica i audiovisual en format electrònic que permeten a l’ajuntament la comprovació dels requisits habilitadors per a l’exercici del dret i l’adequació d’allò executat o de l’edificació existent al contingut de la declaració. De totes les actuacions es deixarà constància en una acta d’inspecció electrònica.
El capítol quart regula el règim sancionador, amb una remissió expressa al contingut en legislació d’ordenació territorial i urbanística i de la ordenació i foment de la qualitat de l’edificació.
Finalment, i per a facilitar l’exercici dels drets d’ús i ocupació dels habitatges s’estableixen models normalitzats tant de la mateixa declaració responsable com del certificat de la persona facultativa sobre comprovació de les obres.
Aquest decret s’aprova a l’empara del que s’estableix en l’article 49.1.9ª de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en els articles 47 i 148.3 de la Constitució.
Així mateix, l’article 36.1, sota la rúbrica «Coordinació administrativa», de la Llei 3/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d’ordenació i foment de la qualitat de l’edificació, estableix que «la Generalitat podrà dictar les normes necessàries per a ordenar l’activitat municipal en l’atorgament de llicències d’ocupació, tant la primera com les ulteriors; la inspecció, i la revocació.»
Durant el procediment d’elaboració i tramitació d’aquest decret, s’han realitzat els tràmits de consultes prèvies, informació pública i d’audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb l’objecte del decret i s’han recollit els informes preceptius, sense incidència pressupostària.
Per complir el que s’estableix en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’elaboració d’aquesta regulació s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Així, la present disposició es gesta en virtut del principi de necessitat i eficàcia, ja que ateses les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre elles, la que ací es promou, i la via reglamentària resulta un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.
El decret, en emmarcar-se de manera harmonitzada en les disposicions legals abans esmentades i no introduir noves obligacions que puguen desvirtuar-ne el sentit, respon al principi de proporcionalitat.
Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep d’acord amb la normativa bàsica i la de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i aclaridor que responga, a més, al principi d’eficiència, defugint càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora i agilitadora, afavorint la deguda implantació de processos de tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del vicepresident segon i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 22 de gener de 2021,
DECRETE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest decret es dicta en desenvolupament de la legislació valenciana sobre urbanisme i sobre ordenació de la qualitat de l’edificació i té com a objecte regular l’exercici, a través del procediment de declaració responsable, del dret a la primera ocupació i successives dels habitatges.
Article 2. Àmbit d’aplicació
1. L’ocupació d’habitatges i edificacions destinats a habitatge s’exerceix mitjançant el reconeixement i l’empara de l’aptitud per al seu ús. És títol habilitador per al seu exercici la declaració responsable regulada en aquest decret, que tindrà com a objecte acreditar l’adequació de l’obra executada al projecte per al qual va ser concedida la llicència urbanística municipal d’edificació i el compliment de les condicions d’habitabilitat i l’aptitud per al seu ús, d’acord amb les exigències de disseny i qualitat o qualssevol altres exigibles per a la seua destinació a habitatge de conformitat amb la normativa aplicable.
2. Aquest decret és aplicable tant als habitatges d’obra nova com als habitatges existents sobre els quals s’hagen efectuat obres d’ampliació, reforma o rehabilitació que alteren la seua configuració arquitectònica o estructural, i en les edificacions existents sense llicència d’ocupació anterior, en els termes de la legislació d’ordenació de l’edificació.
3. La declaració responsable manifesta, sota la responsabilitat de la persona declarant, la veracitat de tot el que s’hi exposa, que compleix tots els requisits tècnics i administratius establits en la normativa vigent i que es compromet a mantindre’n el compliment durant el període de temps inherent a aquest reconeixement o exercici.
4. La declaració responsable d’ocupació es presentarà davant l’ajuntament on radique l’habitatge, acompanyada de les autoritzacions prèvies o informes preceptius d’acord amb la normativa sectorial aplicable.
5. Mancaran de validesa i eficàcia les declaracions responsables d’ocupació que es presenten i registren quan s’haja iniciat per l’administració municipal expedient de protecció de la legalitat urbanística, de restauració de l’ordenació urbanística vulnerada o d’infracció en matèria d’ordenació del territori i urbanisme pendent de resolució.
6. Aquesta norma serà aplicable en tot l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, excepte en aquells municipis que exercisquen la facultat inclosa en l’apartat 3 de l’article 214 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana.
Capítol II
Concepte i documentació de les declaracions responsables
Article 3. Declaració responsable de primera ocupació
Estan subjectes a declaració responsable de primera ocupació, de conformitat amb la legislació aplicable, les següents actuacions urbanístiques en edificacions de nova construcció i habitatges existents, incloses les catalogades o que disposen d’algun tipus de protecció ambiental, historicoartística amb ús a habitatge:
a) La primera ocupació en edificacions d’habitatges i les seues instal·lacions de nova construcció, concloses les obres, en els termes de la legislació d’ordenació de l’edificació.
b) La primera ocupació d’habitatges nous resultants d’obres de reforma, ampliació i rehabilitació, concloses aquestes, així com aquelles resultants d’obres realitzades en edificacions existents que suposen una modificació essencial, en els termes de la legislació d’ordenació de l’edificació, respecte a les condicions per les quals es va obtindre l’ocupació anterior i amb independència del temps transcorregut des de la seua obtenció.
c) Els canvis d’ús a habitatge d’edificacions existents.
Article 4. Declaracions responsables parcials
Quan l’aptitud i la seua adequació a la normativa urbanística permeta la utilització independent, autònoma i diferenciada de parts d’una edificació, d’acord amb el que es disposa en la legislació d’ordenació de l’edificació, les persones interessades podran presentar una declaració responsable d’ocupació, sempre que queden suficientment justificades les condicions d’utilització, salubritat i seguretat contra incendis de les parts de l’edifici que es pretén posar en ús, així com el funcionament autònom de les instal·lacions de l’edifici per al qual es pretén la utilització parcial, i que no perjudique les obres pendents d’execució contingudes en el projecte, tot això conforme al Codi Tècnic de l’Edificació, aprovat mitjançant el Reial decret 314/2006, de 17 de març.
Article 5. Documentació necessària per a la sol·licitud de primera ocupació
1. La persona promotora haurà de presentar, juntament amb la declaració responsable de primera ocupació d’habitatges, una vegada acabada l’edificació i complides les condicions assenyalades en la llicència d’obres, la documentació inicial següent:
a) Dades identificatives de la persona declarant, de conformitat amb la legislació bàsica en matèria de procediment administratiu.
b) Fotografies en suport digital, en color i amb indicació de la data, en les quals s’observe la totalitat de l’edificació i la situació dels vials que limiten amb la parcel·la.
c) Certificat final d’obra i d’instal·lacions, d’acord amb la legislació aplicable en matèria d’ordenació de l’edificació, expedit per la direcció facultativa i visat pels col·legis professionals corresponents, i en què declare de manera expressa la conformitat de les obres executades amb el projecte autoritzat pel títol habilitador de les obres corresponents, amb les modificacions aprovades, si escau.
d) Acta de recepció de l’obra, d’acord amb la legislació d’ordenació de l’edificació.
e) Certificat final de les obres d’urbanització, si escau, quan s’hagueren escomés simultàniament amb les d’edificació.
f) Manifestació del promotor o titular de l’edifici d’habitatges, o del titular del respectiu habitatge, en la qual es declare que l’edifici, construcció o habitatge no es troba subjecte a cap procediment de protecció de la legalitat urbanística, de restauració de l’ordenació urbanística vulnerada o d’infracció en matèria d’ordenació del territori i urbanisme.
2. La persona promotora haurà de manifestar en la declaració responsable que disposa de la documentació següent i qualsevol altra que exigisca la normativa:
a) Certificat de compliment de la normativa de prevenció i protecció contra incendis dels diferents elements de l’obra, exigits pel Codi Tècnic de l’Edificació.
b) Certificat d’aïllament acústic i documentació justificativa dels mesuraments d’aïllament acústic realitzats, si escau.
c) Certificat d’eficiència energètica de l’edifici, si escau.
d) Document expedit per les companyies i entitats subministradores que acredite la disponibilitat de subministrament definitiu o d’haver abonat els drets de connexions generals i que aquests serveis estan en disposició de ser contractats, o qualsevol altre mitjà que permeta deixar-ne constància. En tot cas, farà referència als serveis d’ aigua de consum humà i subministrament d’energia elèctrica i, si disposara d’aquests, a més, el de gas, energia tèrmica o qualssevol altres.
e) Respecte de les instal·lacions d’accessibilitat a les infraestructures comunes de telecomunicacions, s’haurà de disposar de la documentació d’acord amb la legislació aplicable.
f) Certificat signat per la persona promotora i l’empresa gestora autoritzada acreditatiu de la destinació final dels residus generats en l’obra.
3. La documentació continguda en l’apartat anterior es posarà a la disposició de la tècnica o tècnic municipal, després del requeriment previ, quan s’inspeccione l’habitatge.
4. El certificat de conformitat regulat en l’apartat primer, lletra c), tindrà una validesa màxima de tres mesos des de la data de la signatura.
Article 6. Declaracions responsables per a segona ocupació i posteriors
1. Serà objecte de declaració responsable el segon o posterior acte d’ocupació dels habitatges.
Les declaracions responsables regulades en aquest decret hauran de renovar-se transcorreguts 10 anys des de l’obtenció de la primera ocupació, quan concórrega una de les circumstàncies següents:
a) Cada vegada que es produïsca la segona o posteriors transmissions de la propietat.
b) Quan calga formalitzar un nou contracte de subministrament d’aigua de consum humà, gas o electricitat. No es considerarà nou contracte de aquestos subministraments quan el titular canvie de companyia subministradora.
2. La presentació de la segona o posteriors declaracions responsables d’ocupació davant l’ajuntament es realitzarà adjuntant el certificat de la persona facultativa competent que l’edifici o, si escau, la part d’aquest susceptible d’un ús individualitzat s’ajusta a les condicions que van suposar l’atorgament del títol habilitador anterior al que se sol·licita. S’haurà d’aportar, així mateix, una còpia del llibre de l’edifici corresponent o un informe d’avaluació de l’edifici, quan així ho exigisca la normativa d’aplicació.
Article 7. Edificacions existents que manquen de títol habilitador d’ocupació anterior
1. La declaració responsable en edificacions existents que manquen de títol habilitador d’ocupació, de conformitat amb la normativa aplicable, quan calga formalitzar un nou contracte de subministrament d’aigua de consum humà, gas o electricitat, o cada vegada que es produïsca la segona o posteriors transmissions de la propietat, es realitzarà de conformitat amb el que es disposa en l’article anterior. No es considerarà nou contracte de subministrament d’aigua de consum humà, gas o electricitat, quan el titular canvie de companyia subministradora.
2. El certificat de la persona facultativa competent haurà d’assenyalar que l’habitatge o edificació s’ajusta a les condicions exigibles per a l’ús a què es destina.
Article 8. Documentació necessària per a la sol·licitud de segona i posteriors ocupacions
1. Les persones propietàries d’un habitatge estan obligades a presentar davant l’ajuntament, amb caràcter previ a l’ocupació, una declaració responsable en els supòsits de segona o posteriors ocupacions, acompanyada dels documents següents:
a) Dades identificatives de la persona declarant, de conformitat amb la legislació bàsica en matèria de procediment administratiu.
b) Certificat expedit per una tècnica o tècnic competent, que l’edifici o, si escau, la part d’aquest susceptible d’un ús individualitzat s’ajusta a les condicions que van suposar l’atorgament del primer o anterior títol habilitador d’ocupació a la que se sol·licita.
2. El certificat regulat en l’apartat anterior tindrà una validesa màxima de tres mesos des de la data de la signatura.
Capítol III
Procediment de les declaracions responsables i efectes
Article 9. Procediment de la declaració responsable
El procediment administratiu d’ocupació s’iniciarà amb la presentació de la pròpia Declaració Responsable degudament emplenada conforme al model normalitzat, juntament amb la documentació exigida en cada cas.
1. La declaració responsable i la documentació que l’acompanye es presentarà en les oficines de registre municipals, en les formes previstes en la legislació de procediment administratiu comú.
2. L’ajuntament examinarà la conformitat del contingut de la declaració responsable i la seua documentació adjunta en el termini de 10 dies hàbils des de la presentació i, si aquesta no reuneix els requisits exigits o la documentació està incompleta, es requerirà a la persona declarant per a l’esmena de deficiències o aclariment de la documentació, en els terminis establits en la legislació de procediment administratiu comú.
La formulació del requeriment suspendrà els efectes de la declaració responsable previstos en la normativa, i interromprà els terminis per a l’exercici de les facultats d’inspecció, control i comprovació de l’administració municipal.
La falta d’esmena en el termini atorgat pel requeriment determinarà que es declare desistit del procediment a la persona declarant i l’extinció dels efectes de la declaració responsable. L’ajuntament comunicarà aquesta circumstància a la persona interessada, al Registre de la Propietat i a les companyies subministradores d’aigua de consum humà, energia elèctrica, gas, telefonia i telecomunicacions.
3. La presentació de l’escrit d’esmena de deficiències davant l’ajuntament permetrà que s’alce la suspensió i la declaració responsable faça efecte, sempre que s’hagen esmenat les deficiències establides en el requeriment, juntament amb la documentació que així ho acredite.
L’escrit d’esmena haurà d’anar acompanyat de certificat signat per la tècnica o el tècnic competent, en el qual es faça constar de manera individual el compliment de cadascuna de les mesures requerides, en els mateixos termes que la declaració inicial.
El termini d’esmena podrà ser ampliat conforme al que es preveu en la normativa de procediment administratiu comú.
Article 10. Efectes de les declaracions responsables
1. De conformitat amb el que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú, la declaració responsable faculta per a l’ocupació i ús de l’habitatge des del dia de la seua presentació, sense perjudici de les potestats municipals de comprovació, control o inspecció dels requisits habilitants per a l’exercici del dret i de l’adequació de l’executat al contingut de la declaració.
Els efectes assenyalats es podran fer valdre sempre que el contingut de la declaració responsable siga conforme amb el planejament i la normativa urbanística, amb les condicions de la llicència d’obres atorgada, una vegada finalitzades aquestes i vaja acompanyada de les autoritzacions i documentació requerida en cada cas per la normativa d’aplicació.
2. De conformitat amb el que es preveu en la legislació bàsica de procediment administratiu comú, per resolució de l’ajuntament es declararà la impossibilitat de continuar amb l’exercici del dret, o el cessament de l’ocupació o utilització en el seu cas, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara, des del moment en què es tinga constància d’alguna de les següents circumstàncies:
a) La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada, manifestació o document que s’acompanye o incorpore a la declaració responsable.
b) La no presentació davant l’administració competent de la documentació requerida, si escau, per a acreditar l’emplene del declarat.
c) La inobservança dels requisits necessaris per a aconseguir la seua finalitat imposats per la normativa aplicable.
d) L’incompliment dels requisits necessaris per a l’ús previst. En aquest cas, si l’administració municipal no adopta les mesures necessàries per al cessament de l’acte o ús en el termini de sis mesos des de la presentació de la declaració responsable, serà responsable dels perjudicis que puguen ocasionar-se a tercers de bona fe per l’omissió de tals mesures, de conformitat amb la legislació bàsica en matèria de sòl.
Article 11. Ineficàcia de les declaracions responsables
1. L’extinció del dret habilitat per la declaració responsable requerirà una resolució motivada que declare la ineficàcia de la declaració.
Aquesta resolució, que esgota la via administrativa, podrà ser objecte de recurs de conformitat amb la normativa de règim local aplicable i de procediment administratiu comú.
2. De conformitat amb el que es disposa en la legislació del sòl, quan l’edificació no complisca els requisits necessaris per a l’ús previst, s’hauran d’adoptar les mesures necessàries en el termini de sis mesos des de la presentació de la declaració responsable, per al cessament de la primera ocupació declarada, incloent-hi la comunicació d’aquestes circumstàncies a les companyies subministradores. L’ajuntament podrà repercutir l’import d’aquests perjudicis en la persona obligada a la presentació de la declaració responsable.
3. Si la comprovació es realitza després del termini esmentat i les disconformitats o variacions tingueren caràcter puntual i no impediren l’ús en condicions de seguretat, salubritat i ambientals acceptables, no s’impedirà l’exercici de l’ocupació durant el temps atorgat per a l’esmena o, si escau, per a la legalització de les modificacions.
Article 12. Utilització de mitjans electrònics
1. L’exercici de les facultats d’inspecció, comprovació i control per les corporacions municipals podrà realitzar-se per mitjans electrònics, telemàtics o informàtics, sense perjudici de la visita d’inspecció in situ, que es regirà per la seua normativa reguladora.
2. La comprovació del compliment de les exigències establides per la normativa aplicable i la visita d’inspecció dirigida a comprovar aquest compliment, podran realitzar-se a través dels mitjans electrònics habilitats a aquest efecte, i es permetrà a les persones interessades aportar, com a documentació electrònica complementària, documentació fotogràfica en format electrònic o un arxiu de vídeo en format estàndard sense editar, compatibles amb els mitjans electrònics de l’ajuntament.
3. La documentació electrònica aportada serà subscrita per la tècnica o tècnic competent de conformitat amb la legislació aplicable, acreditarà la veracitat d’aquesta i contindrà referència a aquelles parts de l’edificació o habitatge que justifiquen, juntament amb la documentació gràfica del projecte, el compliment de la normativa de disseny i qualitat corresponent.
4. Els ajuntaments podran requerir una altra documentació electrònica addicional, d’acord amb la normativa municipal en vigor, sense que en cap cas puguen limitar-se els efectes de la declaració responsable regulada en aquest decret.
5. De la visita d’inspecció efectuada a través de mitjans electrònics s’haurà d’estendre la corresponent acta d’inspecció electrònica.
Capítol IV
Règim sancionador
Article 13. Règim sancionador
L’incompliment del que s’estableix en aquest decret serà sancionat d’acord amb el que s’estableix en la legislació d’ordenació territorial i urbanística, i de la ordenació i foment de la qualitat de l’edificació.
Disposicions addicionals
Disposició addicional primera. Condicions de disseny i qualitat
Sense perjudici de la documentació prevista en aquest decret, respecte de les condicions de disseny i qualitat haurà d’estar-se al que es disposa en la normativa d’aplicació, conforme al regulat en la normativa per la qual s’aproven les exigències bàsiques de disseny i qualitat en edificis d’habitatges i allotjaments.
Disposició addicional segona. Model de declaració responsable
Amb la finalitat de facilitar l’elaboració i presentació de la declaració responsable d’ocupació i afavorir així l’homogeneïtat d’aquestes, es posa a la disposició dels ajuntaments un model normalitzat de declaració responsable com a Annex I. El contingut del model municipal haurà d’ajustar-se al que es disposa en aquest decret, sense perjudici que els ajuntaments puguen adaptar el model a la seua organització. La documentació prevista en aquest decret no podrà ser ampliada per l’ajuntament.
Disposició addicional tercera. Model de certificat de conformitat d’obra
Amb la finalitat de facilitar l’elaboració del certificat de conformitat, es posa a la disposició dels ajuntaments i les persones interessades un model de certificat de conformitat de les obres realitzades amb el projecte executat com a Annex II.
Disposició addicional quarta. Incidència pressupostària
L’aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d’habitatge i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d’aquesta.
Disposicions transitòrias
Disposició transitòria única. Títols atorgats amb anterioritat
Les cèdules d’habitabilitat o llicències d’ocupació atorgades amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest decret es regiran per la legislació vigent en el moment de la seua expedició, però s’entendran caducades quan es produïsca el canvi d’ocupació. Per a les renovacions successives serà aplicable el que es disposa en aquest decret.
Disposició derogatòria
Disposició derogatòria única
Queden derogades les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquest decret..
Disposicions finals
Disposició final primera. Habilitació de desenvolupament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge a desenvolupar aquest decret.
Disposició final segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor als vint dies de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Alacant, 22 de gener de 2021
El president de la Generalitat
XIMO PUIG i FERRER
El vicepresident segon i conseller d’Habitatge
i Arquitectura Bioclimàtica
RUBÉN MARTÍNEZ DALMAU