Ordenación del territorio y urbanismo COMUNIDAD VALENCIANA

,

DECRET LLEI 4/2022, de 10 de juny, del Consell, pel qual es modifica el text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell.

Estos Documentos, con los que puedan modificar o les acompañan, se han incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:

(DOGV de 13.06.2022

Preàmbul

Les modificacions normatives que introdueix el present decret llei responen a una extraordinària i urgent necessitat derivada de l’actual situació econòmica, climàtica i geopolítica, que està afectant en gran manera la reorientació de les polítiques econòmiques, energètiques i mediambientals dels diferents territoris de la Unió Europea, amb afectacions importants i sobrevingudes en la qualitat de vida de la ciutadania i la resiliència dels territoris. En aquest context, la Comunitat Valenciana, per la seua fragilitat climàtica, la seua dependència energètica i la seua vocació econòmica exportadora i oberta al mercat, la fan un territori altament vulnerable a aquestes dinàmiques globals.

Des d’aquest punt de vista de canvi conjuntural, però també estructural, s’estan produint processos econòmics importants i disruptius, especialment relacionats amb la indústria i les seues cadenes de proveïdors i logístiques, que estan reconfigurant antics espais econòmics en favor de models de clústers més integrats, i més pròxims espacialment quant a la concentració de les diferents cadenes productives. Aquestes noves pautes de localització produiran canvis en les cadenes de valor, i la seua distribució a escala mundial.

També s’estan produint processos de relocalització industrial arran de la pandèmia i les seues seqüeles com la crisi de subministrament de components o l’increment dels costos de transport. Aquestes circumstàncies estan alentint l’activitat industrial en sectors capdavanters, i això obliga a un nou disseny més local de les cadenes logístiques.

En aquest escenari econòmic tan volàtil, i en el qual la Comunitat Valenciana està emergint com un dels territoris més atractius per a la inversió internacional, és necessari activar instruments territorials i urbanístics, ja contemplats en l’Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), als quals aquest decret llei eleva el seu rang legal, implementant un procediment senzill en la tramitació i posterior declaració del Consell. Aquests instruments estratègics permetran un model d’implantació en el territori d’activitats, especialment industrials d’alt component tecnològic i innovador, amb una major flexibilitat, però no exempts del compliment més estricte de la legalitat ambiental i la seua integració en la infraestructura verda del territori i el paisatge. Són instruments excepcionals i per a situacions excepcionals com les derivades de la conjuntura actual.

Els nodes d’activitat econòmica, els parcs comarcals d’innovació, els polígons industrials en el medi rural i els projectes territorials estratègics, tots definits en l’ETCV, podran situar-se en el territori amb una sèrie d’avantatges urbanístics, fiscals, o de criteris territorials que estiguen contemplats en la legislació vigent, i fins i tot, en el cas dels projectes territorials estratègics, podran permetre excepcionalment la venda directa del patrimoni públic de sòl a un projecte industrial que complisca els adequats requisits econòmics, ambientals i socials. És evident que aquests sòls hauran de ser compatibles amb aquest ús i tindre els pronunciaments adequats des del punt de vista ambiental, territorial i funcional.

Es tracta en aquest cas d’activar aquelles palanques instrumentals, en matèria d’ordenació del territori, que permeten mantindre la competitivitat del teixit productiu de la Comunitat Valenciana, i evitar que inversions transformadores i de millora de la qualitat del nostre sistema econòmic puguen desviar-se a altres territoris per la falta de flexibilitat del nostre sistema normatiu en matèria d’ordenació del territori i urbanisme.

Una altra de les aportacions importants d’aquest decret llei és el referent a la reconstrucció i rehabilitació del nostre patrimoni edificat del món rural, especialment el que està relacionat amb les mostres d’arquitectura vernacla. Amb l’aprovació del model d’intervenció sobre els habitatges implantats al marge de la legalitat en sòl no urbanitzable, però que generen impactes sobre el territori, mitjançant la denominada minimització d’impactes, totes aquelles edificacions del món rural que, per la seua data de construcció, tenen atorgat atribut de legalitat, queden fora d’aquest mecanisme, i això produeix una situació no desitjable que genera una certa discriminació negativa, quant a possibilitats d’intervenció sobre les edificacions rurals legals d’interés patrimonial, que aquest decret llei tracta de corregir per a fomentar la recuperació i posada en valor d’aquest patrimoni. Es tracta d’edificacions aïllades, o de nuclis rurals històrics d’interés patrimonial que han d’estar identificats i catalogats prèviament en instruments d’ordenació o de planificació territorial o urbanística.

Precisament, el període d’aïllament a causa de la Covid-19 ha sigut un moment de revaloració del món rural, dels espais lliures i el contacte amb la naturalesa. Les dades recents de pernoctacions turístiques, ja de final del període pandèmic, confirmen aquesta realitat que es convertirà en estructural, tal com apunten recents informes sobre el món rural elaborats pel Comité Econòmic i Social d’Espanya i de la Comunitat Valenciana. D’ací la urgència de la revitalització d’aquestes construccions rurals amb finalitats residencials, però també per a usos turístics, culturals o artístics, entre altres. És una demanda sentida i urgent per part dels actors econòmics i socials del món rural, i és clau en la fixació de la població en aquest medi i en la lluita contra la despoblació.

Per això, el decret llei estableix les pautes d’intervenció a través de llicència municipal ajustada al manteniment i rehabilitació d’aquest patrimoni cultural, eximeix d’alguns paràmetres propis del sòl no urbanitzable que farien molt dificultós dur a terme aquest procés, i permet amb caràcter excepcional la divisió horitzontal dels habitatges sempre que la seua intervenció siga coherent amb les pautes arquitectòniques i compositives que han d’identificar els instruments d’ordenació pertinents.

Així mateix, aquest decret llei aprofita els recents pronunciaments del Tribunal Suprem respecte de l’abast dels documents econòmics que ha de contindre un pla d’acció territorial, alguns dels quals es troben en tramitació i és necessari fixar de manera precisa i proporcional el contingut d’aquests documents.

Finalment, es procedeix a donar nova redacció a l’apartat 1 de l’article 10 del Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d’instal·lacions per a l’aprofitament de les energies renovables per l’emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica, perquè a causa d’un error de redacció en l’apartat 3 de l’article 10 del Decret llei 1/2022, de 22 d’abril, del Consell, de mesures urgents en resposta a l’emergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna (publicat en el DOGV 9323, 22.04.2022), que va modificar les lletres a i b del dit apartat, han desaparegut de la redacció d’aquest les lletres c, d, e, f, g, h i i, que cal recuperar. En nom de la seguretat jurídica, s’aprova de nou la redacció completa del mencionat apartat 1 de l’article 10 del Decret llei 14/2020.

L’article 44 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana preceptua que el Consell, en casos d’extraordinària i urgent necessitat, podrà dictar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, atenent el que s’estableix en l’article 86 de la Constitució Espanyola per als decrets llei que puga dictar el Govern d’Espanya. En el present cas, a causa de la urgència amb la qual han d’escometre’s aquestes modificacions, hi concorren les notes d’extraordinària i urgent necessitat que justifiquen l’adopció de la modificació operada en aquest decret llei del Consell, i es configura aquest com l’únic instrument jurídic possible per a realitzar-les.

Aquest decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència i transparència, exigits per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es compleixen els principis de necessitat i eficàcia donat l’interés general en el qual es fonamenta la implementació d’un procediment senzill en la tramitació i posterior declaració del Consell dels àmbits estratègics o projectes territorials estratègics, així com els altres objectius que es proposa aconseguir aquesta norma, i per ser el decret llei l’instrument jurídic més adequat i immediat per a garantir-ne la consecució. La norma compleix també el principi de proporcionalitat, per contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat d’establir les mesures extraordinàries que s’hi regulen. De la mateixa manera, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Quant al principi d’eficiència, no s’estableixen més càrregues que les estrictament necessàries; i respecte del principi de transparència, la urgència en l’aprovació justifica que s’haja exceptuat en la tramitació la consulta prèvia i informació pública.

Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides pels articles 44.4 i 49.1.15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, amb l’informe favorable de l’Advocacia General de la Generalitat, i després de la deliberació del Consell, en la reunió del 10 de juny de 2022,

DECRETE

Article 1. Modificació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell

1. Es modifica l’apartat 7 de l’article 6 del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la següent manera:

«7. En l’elaboració de la secció cultural dels catàlegs de proteccions, quan aquesta es tramite de manera independent, així com dels plans especials la funció dels quals siga la d’identificació, conservació i preservació dels elements i els àmbits corresponents i les determinacions dels quals no comporten increment de volumetria ni modificació en la configuració dels béns existents ni del seu entorn, no és necessari un instrument de paisatge. En aquests casos, es tindran en compte criteris paisatgístics i s’introduiran condicionants que preserven el paisatge d’acord amb la legislació sectorial específica en la matèria.»

2. S’afig un nou apartat 6 en l’article 15 del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell amb la següent redacció:

«6. L’Estratègia Territorial de Comunitat Valenciana permet declarar àmbits estratègics i projectes territorials estratègics amb la finalitat de complir els objectius, principis i criteris contemplats en aquesta. La declaració es realitzarà per un acord del Consell.»

3. Es modifica l’apartat 6 de l’article 16 del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la següent manera:

«6. Els plans d’acció territorial es formalitzaran amb la documentació gràfica i escrita que siga més adequada per a la definició del seu contingut i per a la seua avaluació ambiental. Solament seran exigibles la memòria de viabilitat econòmica i l’informe de sostenibilitat econòmica en el cas que es proposen actuacions de transformació urbanística, i s’hauran d’adequar els seus continguts a l’escala d’aquests plans. Tot això sense perjudici de la pertinència de la memòria econòmica relacionada amb el programa d’actuacions del pla.»

4. Es modifica la lletra a de l’apartat 7 de l’article 105 del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactada de la següent manera:

«a) Les activitats industrials objecte d’implantació estaran incloses dins d’un projecte d’inversió estratègica sostenible o un projecte territorial estratègic per a activitats industrials d’alt component tecnològic i innovador declarat pel Consell.»

5. S’afig un nou capítol IV en el títol IV del llibre II del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que inclou un nou article 231 bis, amb la següent redacció:

«Capítol IV, Rehabilitació i recuperació de nuclis rurals tradicionals o d’arquitectura vernacla.»

«Article 231 bis. Rehabilitació i recuperació de nuclis rurals tradicionals o d’arquitectura vernacla.

1. Qualsevol instrument d’ordenació o de planificació territorial o urbanística podrà identificar i regular aquells nuclis rurals tradicionals en sòl no urbanitzable o edificacions aïllades d’arquitectura vernacla –que es van construir abans de l’entrada en vigor de la Llei 19/1975, de 2 de maig, de reforma de la Llei sobre el règim del sòl i ordenació urbana– i susceptibles de recuperació, atenent raons arquitectòniques, històriques, ambientals, paisatgístiques o socials. La delimitació dels seus àmbits inclourà el perímetre, el parcel·lari i tots els elements estructurants que el contextualitzen, així com els elements d’urbanització originals que pogueren existir, i se n’exigirà el manteniment sempre que siga possible.

2. Els usos autoritzables en les edificacions existents hauran de concretar-se expressament en els instruments assenyalats en l’apartat anterior, entre els previstos en els epígrafs a, b, e, apartat 2n; i f, apartats 1r, 2n, 3r i 4t, de l’article 211 d’aquest text refós. La regulació d’aquests usos haurà de fonamentar-se en la millor conservació dels elements i configuració originals de les construccions, per a evitar la pèrdua del caràcter i autenticitat del lloc. Amb la finalitat d’aconseguir la recuperació d’aquestes edificacions, es podrà exceptuar el compliment dels paràmetres urbanístics i dels requisits per a evitar la formació de nuclis de població, exigits amb caràcter general en aquest text refós.

3. La recuperació i rehabilitació de nuclis rurals tradicionals o arquitectura vernacla es realitzarà mitjançant llicència municipal complint les condicions que es detallen en els instruments corresponents, especialment referent a tècniques constructives, autenticitat de materials, i obres o serveis imprescindibles per a aconseguir les condicions ambientals i d’habitabilitat necessàries per a la utilització. Se n’ha de prioritzar, en tot cas, l’autosuficiència.

4. S’admet la divisió horitzontal sobre les construccions anteriors sempre que, respectant la parcel·lació original, es destinen a usos admesos i s’ajusten a l’edificació i la composició volumètrica originals.»

6. S’afig una nova disposició addicional huitena del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, amb la següent redacció:

«Disposició addicional huitena. Àmbits estratègics i projectes territorials estratègics per a les activitats econòmiques en el territori i procediment per a la seua declaració

1. L’Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana permet declarar àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori i projectes territorials estratègics per a indústries d’alt component tecnològic i innovador.

2. Els àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori poden adoptar la forma de nodes d’activitat econòmica, parcs comarcals d’innovació o polígons industrials o terciaris en el sistema rural, d’acord amb el que es disposa en la mencionada estratègia territorial.

3. Per a la declaració de projecte territorial estratègic per a activitats industrials d’alt component tecnològic i innovador s’utilitzarà com a referència la classificació de sectors d’alta i mitjana-alta tecnologia de l’Institut Nacional d’Estadística o d’altres organitzacions internacionals.

4. El procediment per a la declaració d’un àmbit estratègic per a les activitats econòmiques en el territori o d’un projecte territorial estratègic per a indústries d’alt component tecnològic i innovador s’iniciarà a instàncies de la conselleria amb competència per raó de la matèria, que haurà de presentar davant la conselleria competent en matèria d’ordenació de territori una descripció succinta amb indicació de les dades més rellevants i, especialment, l’impacte sobre la renda, l’ocupació de qualitat i l’estructura productiva. Una vegada s’haja rebut la documentació, se sotmetrà a consulta pública en els termes establits en l’article 51 del present text refós i es donarà audiència als municipis afectats. Finalitzat el termini de consultes, la conselleria competent en matèria d’ordenació del territori emetrà informe d’adequació i compatibilitat amb els objectius, principis i criteris de l’Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana. En cas de ser favorable, la conselleria competent en matèria d’ordenació del territori elevarà la proposta per a la seua declaració pel Consell, que, si és el cas, podrà declarar el seu interés públic i l’acolliment als règims preferents quant a la tramitació, avantatges fiscals, exempcions de càrregues urbanístiques i altres, previstes en la legislació vigent. Així mateix, l’acord del Consell podrà designar, en cada cas, els òrgans responsables de l’elaboració, tramitació, aprovació, gestió i seguiment dels àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori o dels projectes territorials estratègics per a indústries d’alt component tecnològic i innovador, i dels restants instruments de gestió i edificació.

5. En el cas de projectes territorials estratègics per a indústries d’alt component tecnològic i innovador, la declaració habilitarà la possibilitat de transmissió directa del patrimoni públic de sòl, a l’efecte de l’apartat 7 de l’article 105 d’aquest text refós, i la possibilitat d’eximir llicències municipals regulades per la Generalitat, amb audiència prèvia als municipis afectats.

6. La declaració favorable del Consell és una mera determinació del caràcter estratègic de l’actuació i no prejutja la seua viabilitat. Els efectes d’aquesta declaració tindran una vigència temporal de tres anys, i cessaran aquests efectes de manera automàtica, sense necessitat de declaració expressa de caducitat, si prèviament no s’ha procedit a l’aprovació definitiva del pla o projecte.

7. S’afig una nova disposició transitòria trenta-unena del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, amb la següent redacció:

«Disposició transitòria trenta-unena

Els procediments urbanístics o territorials que, podent-se acollir al procediment previst en l’article 15.6 d’aquest text refós, hagueren iniciat ja la seua tramitació, podran sol·licitar el canvi de procediment i conservar els tràmits que coincidisquen amb aquest.»

Article 2. Modificació del Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d’instal·lacions per a l’aprofitament de les energies renovables per l’emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica

Es modifica l’apartat 1 de l’article 10 del Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d’instal·lacions per a l’aprofitament de les energies renovables per l’emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica, que queda redactat així:

1. Els emplaçaments de les centrals fotovoltaiques, a més dels criteris generals indicats, tindran en compte els criteris específics territorials i paisatgístics següents:

a) Respectar els valors, processos i serveis de la infraestructura verda del territori, així com dels seus elements de connexió territorial, sense que puguen reduir en més d’un 10 % l’amplària dels corredors territorials que es troben afectats per la instal·lació de la central fotovoltaica, llevat que un determinat àmbit territorial o projecte concret haja sigut declarat energètic prioritari i s’acredite amb informe de medi natural la irrellevància ambiental d’una reducció major.

b) Distar almenys 500 metres de recursos paisatgístics de primer ordre com són els béns d’interés cultural, béns de rellevància local, monuments naturals i paisatges protegits, llevat que l’instrument de paisatge demostre que ni la contextualització ni la percepció d’aquests recursos es veu afectada negativament per la central fotovoltaica, o que un determinat àmbit territorial o projecte concret haja sigut declarat energètic prioritari i, en aquest cas, es procedirà en la resolució a establir la distància, que serà com a mínim l’establida en la legislació vigent en matèria de patrimoni cultural.

c) Evitar ocupar sòls amb pendents superiors al 25 %.

d) Evitar l’ocupació de zones de perillositat d’inundació 1, 2, 3 i 4 de les categories del Pla d’acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d’inundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA) o categories equivalents establides a partir de cartografies de perillositat aprovades per organismes oficials, com el Sistema Nacional de Cartografia de Zones Inundables.

e) Utilitzar el menor sòl possible d’alt valor agrològic, sense que puguen implantar-se en els sòls de molt alta capacitat agrològica, excepte millor coneixement científic.

f) Minimitzar el sòl segellat i els moviments de terres de manera que els mòduls fotovoltaics se situen de manera prioritària sense fonamentació contínua i sobre el terreny natural.

g) Allunyar el perímetre o envolupant de l’emplaçament de la central fotovoltaica almenys 100 metres del llit dels corredors territorials fluvials regionals i fins a 50 metres de la resta de llits, sense perjudici de l’informe de l’organisme de conca competent.

h) Prioritzar l’adaptació de la central fotovoltaica a la morfologia del territori i del paisatge i als elements naturals d’interés encara que la planta fotovoltaica haja de ser discontínua.

i) Minimitzar l’ocupació de sòls d’interés per a la recàrrega d’aqüífers, i no es podran implantar en els d’alta permeabilitat i bona qualitat de l’aqüífer subjacent, excepte millor coneixement científic disponible o ús de tecnologia apropiada que garantisca la infiltració de l’aigua al subsol.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari

El Consell podrà dictar totes les disposicions que calga per al desplegament, l’execució i el compliment del que es disposa en el present decret llei. Així mateix, la persona titular competent en matèria d’ordenació del territori i paisatge podrà dictar les actes i disposicions reglamentàries que siguen necessàries en aquells supòsits en els quals aquest decret llei atribueix expressament la competència a la Conselleria, conforme amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

Segona. Entrada en vigor

El present decret llei entra en vigor el dia d’aparéixer publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 10 de juny de 2022

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Política Territorial,

Obres Públiques i Mobilitat,

REBECA TORRÓ SOLER